آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
✅ گام در بیراهه نافرجام.. 🖊 دکتر جلال پورالعجل.. ✍️ طرف امریکایی بدعهدی کرد و از برجام خارج شد
✅ گام در بیراهه نافرجام
🖊 دکتر جلال پورالعجل
✍️ طرف امریکایی بدعهدی کرد و از برجام خارج شد. طرفهای اروپایی هم دنبال منافع خودشان هستند، چین و علی الخصوص روسیه ایضاً. خوب تکلیف چیست؟ برگشت به قبل از برجام و حرکت پرشتاب در مسیر توسعه صنعت هسته ای و افزایش ظرفیت تولید و تغلیظ اورانیوم با درجه خلوص بالا. در خوشبینانه ترین حالت اگر جنگی رخ ندهد، امریکا مرتب حلقه تحریمها را تنگ تر می کند و ما هم متقابلاً ظرفیت و توان هسته ای خود را بالاتر می بریم. هر چه آنها فشار بیشتری بیاورند ما هم محکم تر و کوبنده تر پاسخ می دهیم. خوب تا کجا؟ تا به حال فکر کرده اید که انتهای این مسیر به کجا ختم می شود؟ تاکنون تصور کرده اید که استمرار این استراتژی چه دستاوردی به همراه خواهد داشت؟ حلقه تحریمها به قدری تنگ خواهد شد که شاید برای فروش چند صد هزار بشکه نفت یا خرید ضروری ترین ملزومات کشور در مضیقه قرار بگیریم. از طرف دیگر حجم زیادی اورانیوم با درجه خلوص بالا در اختیار داریم که خود هم نمی دانیم قرار است با آن چه بکنیم؟ ساخت بمب اتمی هم که اصلاً در مرام و مسلک ما نیست. حتی اگر این مرام و مسلک را هم به هر دلیلی کنار بگذاریم و بیگانگان هم به ما فرصت چنین کاری را بدهند کشوری خواهیم شد شبیه کره شمالی که تازه برگشته به میزه مذاکره.
✍️ واقعاً اگر از شما بپرسند که به عنوان یک شهروند دوست دارید در کدام کشور زندگی کنید شما کدام کشور را انتخاب می کنید؟ کره شمالی یا کره جنوبی؟ جواب روشن است. پس چرا گام در بیراهه می نهیم؟ چرا اینقدر بر استمرار مسیر نادرست اصرار می ورزیم؟ قبل از انقلاب کره جنوبی بزرگترین خیابان پایتخت خود را "تهران" نام نهاد تا ایران را به عنوان الگوی پیشرفت و توسعه خود قرار دهد و ما هم متقابلاً یکی از خیابانهای نه چندان با اهمیت خود را به نام "سئول" نامگذاری نمودیم. برای اینکه عمق فاجعه ای که رخ داده را متوجه شوید کافیست شرایط امروز کره جنونی را با امروز ایران مقایسه کنید.
✍️ نکته دیگر بحث رژیم اشغالگر و کودکش اسرائیل است. ما چهل سال است نه تنها شعار مرگ بر اسرائیل سر می دهیم بلکه با شلیک موشک بالستیک به صورت رسمی این رژیم را تهدید به نابودی می کنیم. تا بحال از خود پرسیده ایم که چگونه قرار است این رژیم را نابود کنیم؟ با بمب اتمی؟ با موشکهای دوربرد؟ به نظر شما متحدین این رژیم چنین مجال و فرصتی را به ما خواهند داد؟ جنگ هشت ساله نشان داد که قدرتهای جهانی به هیچ وجه نمی خواستند و نگذاشتند که ما پیروز جنگ شویم و همینطور هم شد. این تجربه تلخ حاصل ریخته شدن خون بیش از ۲۰۰ هزار شهید و ۵۰۰ هزار مجروج است. این تجربه ارزان بدست نیامده که قابش کنیم و توی طاقچه خاطرات بگذاریمش. نباید تجربه تلخ و دردناک تاریخ جنگ دوباره تکرار شود.
✍️ همه ما مسئولیم و نباید اجازه تکرار جنگ دیگری را به مسئولین و مدیران کشور بدهیم. ما ممکن است شروع کننده جنگ نباشیم ولی ما هستیم که دشمن را تحریک می کنیم و زمینه را برای بروز جنگی دیگر فراهم می کنیم. ممکن است چاشنی جنگ را دشمن بزند ولی قبل تر از آن، مائیم که باروت جنگ ویرانگر را فراهم می کنیم. تهدید نظامی اسرائیل و تهدید به نابودی این رژیم تصوری عبث و مهملی بیش نیست. راه مبارزه با این جرثومه خون آشام مبارزه سیاسی و اقتصادی است نه نظامی. نظیر جنبش «بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل» موسوم به جنبش«BDS» که مورد استقبال شهروندان اروپایی قرار گرفت. این جنبش توانست ضربه مهلکی به حیثیت سیاسی اسرائیل وارد کند.
✍️ نکته جالبی که بیانش خالی از لطف نیست اینکه در صدر اسلام، سران قریش وفادارترین یاران پیامبر را به وحشیانه ترین شکل شکنجه داده و شهید نمودند. تمام اموال و دارایی پیامبر و اصحابش را به تاراج بردند. تمام مسلمانان را از خانه و کاشانه خود در مکه بیرون راندند و آواره بیابان برهوت شعب ابی طالب کردند. پیامبر اسلام نزدیکترین یارانش را در آنجا از دست داد. با همه اینها هرگز نگفت من قریش را "ویران و با خاک یکسان میکنم"!!! زمانی هم که مکه را فتح کرد خون از دماغ کسی نیامد و به هر که در خانه اش ماند امان داد حتی به سران قریش. براستی ما پیرو کدام پیامبریم؟ این همه کینه و عداوت و خشونت را از کدام پیامبر به ارث برده ایم؟
✍️ خلاصه اینکه هیچیک از راهبردهای ذکر شده ما را به نتیجه مطلوب و ساحل خوشبختی نمی رساند چه بسا در میانه راه در گرداب جنگی هولناک گرفتارمان کند. امیدوارم آنهایی که دستی از دور بر آتش دارند و با مراکز تصمیم گیری کشور ارتباط نزدیک دارند و قلبشان برای خدمت به مردم و میهن می طپد کمک کنند تا شاید در رویه نادرستی که تا به امروز پیش گرفته ایم تغییری حاصل شود و قبل از بروز فاجعه دیگر در مسیر توسعه و آبادانی کشور و تعامل با دنیا گام برداریم.
منبع: کانال اکبر اعلمی
@akbaralami
👈 مجله مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee