آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
✅ نفی مذاکره با آمریکا، چرا؟.. 🖊علی نظری، سردبیر روزنامه مستقل
✅ نفی مذاکره با آمریکا، چرا؟
🖊علی نظری، سردبیر روزنامه مستقل
✍️ یکی از راه حل های برون رفت از بحران،چانه زنی یا مذاکره بین طرفین حافظ منافع بر سر موضوعی مشخص است. در تاریخ اسلام هم به موارد فراوانی از مذاکرات بین نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار شیعه با مخالفین شان بوده ایم.
✍️ مذاکره با دشمن مذموم و قابل سرزنش نیست.هرچند طرفین در مذاکره سعی می نمایند در نتیجه گیری،به مطلوب خویش دست یابند.
درجریان پیروزی انقلاب اسلامی بویڑه در ماههای انتهایی سال 57 نمایندگان امام خمینی به محوریت شهیدان مطهری ، بهشتی و مرحوم هاشمی و مرحوم بازرگان برای جلوگیری از کشتار مردم باسران ارتش شاه مذاکره داشتند.
✍️ اکنون که صد فعال سیاسی اصلاح طلب طی نامه ای به رهبری خواهان مذاکره مستقیم با آمریکا شده اند موجی از حملات سازمان یافته به نویسندگان این نامه در شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب شکل گرفته است.
✍️ سال1372سید عطالله مهاجرانی معاون وقت حقوقی رییس جمهور در ستون «نقد حال روزنامه اطلاعات» یادداشتی با عنوان مذاکره مستقیم با آمریکا نوشت. بخاطر دارم فضای مطبوعات آن زمان چندین روز علیه مهاجرانی بود تا اینکه رهبر معظم انقلاب با وجود مخالفت با مذاکره مستقیم با امریکا بودند، از معاون رییس جمهور استمالت و دلجویی کرد و بساط مهاجرانی ستیزی جمع شد.
به صراحت می گویم این نامه نه«خیانت نامه»است و نه اینکه خدمت به دشمن است. برخی از مخالفان این نامه اعتقاد دارند چون ما در ماجرای خروج امریکا از برجام هستیم،نگارش این نامه ما را در روند مذاکره در موضع ضعف قرار می دهد و باعث می گردد امریکایی ها ازما امتیاز بگیرند.
✍️ در پاسخ به این مدعا باید خاطر نشان کرد حتی اگر در موضع ضعف هم باشیم باز هم باید با هوشمندی وارد مذاکره شد و به نفع منافع ملی از دشمن امتیاز بگیریم.
✍️ماجرای مذاکره امام حسن و نهایتا صلح با معاویه با وجود اینکه امام مجتبی در موضع ضعف نظامی قرار داشت اما نتایج صلح امام حسن بنابر گواهی اسلام شناسان (متقدم و متاخر )به نفع جریان علوی شد و بارها از علمای دین شنیده ایم که صلح امام حسن و قیام امام حسین از یک جنس بوده اند. در شب عاشورا تعداد یاران حسین به یگ گروهان هم نمی رسید ولی سپاه یزید با استعداد10 لشگر به این کارزار آمد. عاشورا نشان داد هرچند که به لحاظ ساز و کار نظامی امام عزیز ما در موضع ضعف نظامی بود.ولی به مذاکره پشت نکرد!
✍️در می یابیم که حتی ضعف امکانات اقتصادی و نظامی نباید ما را از مذاکره با دشمن منع نماید،همچنان که امام حسین درشب و روز عاشورا به پشت میز مذاکره با عمرسعد رفت،اگرچه ظهر عاشورا مذاکره شکست خورد و امام صلح طلب ما و یاران با وفایش در آن جنگ نابرابر به شهادت رسیدند.
✍️ امضا کنندگان نامه به رهبری افرادی موجه و با سوابق روشن در انقلاب هستند حتی اگر اشتباه هم کرده باشند شایسته نیست که به آنها انگ خائن و مامور دشمن بزنیم.
⬛️ چرا باید با آمریکا مذاکره کرد؟
1⃣ ترامپ دنبال نابودی زیر ساخت های اقتصادی ماست.روسیه،چین و اروپا متحدان استراتڑیک ما نخواهند بود و آنها سر بزنگاه و برای حفظ منافع خویش مارا خواهند فروخت.
2⃣ امروز ایران قدرت منطقه ای خاورمیانه است.طبعا ما برای اینکه قدرت برتر خاورمیانه باقی بمانیم تا در جهان اسلام همچنان اثربخش باشیم نباید در دام جنگ طلبان و دشمنان بیفتیم.
3⃣ استفاده از اقتدار دیپلماسی برگ برنده مذاکرات ماخواهد بود.
این ظرفیت میتواند منجربه انزوای امریکا،اسراییل و عربستان گردد.
توان فوق العاده جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای باعث اعتماد به نفس دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده شده است و چنانچه ما به مذاکره با امریکا با این ظرفیت مطلوب تیم دیپلماسی برویم هرگز بازنده نخواهیم بود.
4⃣ اگر به عقب برگردیم در جریان پذیرش قطعنامه 598 هم برخی از گروههای داخلی بودند که با تکیه بر شعار «جنگ جنگ تا رفع فتنه» مخالف سرسخت مذاکرات بودند اما آن مذاکرات به نفع ما تمام شد.
5⃣ ورود به جنگی خانمانسوز باعث اتلاف هزار میلیارد دلار سرمایه کشور می شود.ما باید هوشمندانه از این معرکه عبورکنیم.اگر ترامپ امروز بر طبل جنگ می کوبد برای این است که درصورت جنگ احتمالی با ایران،هزینه های جنگ را از «بن سلمان سعودی می گیرد.
6⃣ دنیای امروز زمانه صلح طلبی است ما باید در پهنه تاریخ نام خویش را در ردیف مدافعان صلح و آرامش ثبت کنیم اگرچه در نقطه مقابل مثلث ترامپ، نتانیا هو و بن سلمان ،به عنوان جنایتکاران جنگی شهرت یافته اند و مغضوب مردم جهان هستند.
✍️ این شش دلیل و دهها دلیل دیگر مبین این نکته است که امضا کنندگان نامه به رهبری، وطن دوست و خواهان اعتلای ایران اسلامی هستند.پرهیز از ورود به جنگ با امریکا نشانه مرعوب دشمن بودن یا خیانت به کشور نیست.
منبع: @alinazari43
👈 مجله مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee