آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
سه سناریو پیش روی برجام پس از خروج آمریکا.. اسفندیار خدایی
سه سناریو پیش روی برجام پس از خروج آمریکا
اسفندیار خدایی
انتظار می رود با برکناری تیلرسون و جایگزینی پمپئو، تیم وزارت خارجه دولت ترامپ هماهنگتر شود و این بدان معنی است که آمریکا سرسختانه تر در جهت محقق ساختن قولهایی ترامپ حرکت کند. یکی از این قولها، خروج از برجام و یا دستیابی به توافقی بهتر با ایران است. اکنون سه سناریو زیر محتمل می باشد:
1- آمریکا از برجام خارج می شود، اما ایران همچنان در برجام می ماند، زیرا کشورهای اروپایی به تهدات خود عمل می کنند و همچنانکه عراقچی گفته است، تا زمانیکه برجام به نفع ما باشد، بدان پایبند خواهیم بود. اختلافات روزافزون آمریکا با اروپا و سایر قدرتها در زمینه های دیگر نیز موجب می شود که آنها جسورانه در مقابل آمریکا بایستند. شرکای عمده تجاری ایران در آسیا و اروپا هستند. در این صورت، دولت ترامپ بیش از ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت.
2- پس از خروج آمریکا از برجام، اروپا نیز عملاً از برجام خارج می شود و تحت فشار آمریکا تجارت با ایران را همانند قبل از برجام کاهش می دهد. ایران نیز در برجام فایده ای نمی بیند و از آن خارج می شود و فعالیتهای هسته ای فراتر از برجام را از سر می گیرد. فشارهای اقتصادی بر ایران چندین برابر می شود؛ قطعنامه های سازمان ملل و تحریمهای بین المللی بر می گردند و آمریکا همانند قبل از برجام، شرکای تجاری ایران را تحریم میکند.
3- مدتی پس از خروج آمریکا و ایران از برجام، فشارهای آمریکا و متحدان موجب می شود که اوضاع اقتصادی ایران بحرانی شود. از طرف دیگر، فشارهای ناشی از حرکت ایران به سمت هسته ای شدن و جسارت ایران در خروج از برجام و ادامه سیاستهای هسته ای و منطقه ای، فشار زیادی به آمریکا و متحدان وارد خواهد ساخت. در نهایت، ایران و آمریکا می پذیرند که به برجام باز گردند و احتمالاً بار دیگر بر سر میز مذاکره بنشینند. در این صورت اختلافات بر سر برجام و مسائل منطقه ای از جمله سوریه، یمن و فلسطین نیز ممکن است به موضوع مذاکرات افزوده شود.
در هر صورت، جدال ایران و آمریکا و بازی برجام روزهای سخت و اتفاقات گوناگونی را پیش رو دارد، اما به نظر نمی رسد ماهیت تقابلی تهران و واشنگتن تغییر یابد. برنده این بازی کسی خواهد بود که احساسی عمل نکند و بتواند قدرت و منطق خود را حاکم سازد همکاری بین المللی را جلب کند. اگرچه خروج آمریکا از برجام خبر خوبی نیست، اما غالب کشورها تصور خوبی از ترامپ و سیاستهای خودخواهانه او ندارند این کارت ارزشمندی برای ایران است بعلاوه آمریکا نیز همانند ایران درگیر مسائل جدیتر داخلی و خارجی دیگری نیز هست. البته مسائل داخلی ایران از جمله بحرانهای زیست محیطی و گسترش فساد اقتصادی و احتمال دوقطبی شدن فضای سیاسی را نباید از نظر دور داشت.
@Esfandiar_Khodaee