✅ مقایسه توسعه سیاسی در آمریکا و ایران.. اما مهم منافع امریکاست

✅ مقایسه توسعه سیاسی در آمریکا و ایران

برخی ترامپ را چهره واقعی آمریکا می‌دانند و بعضی معتقدند اوباما چهره واقعی آمریکا است. اما مهم منافع امریکاست. فقط تفاوت در روش است. وقتی سیاست لبخند شیرین اوباما به بن‌بست برسد، سیاست اخم تلخ ترامپ کارها را به پیش می‌برد و سیاست خشک ترامپ که به بن‌بست برسد، نوبت لبخند دموکرات‌ها به دنیاست.

هرگاه دموکراتها به بن بست می‌رسند، مردم به جمهوری‌خواهان رای می‌دهند و فرصتی فراهم می‌شود که دموکراتها به دنبال کشف دلایل شکست خود و نزدیک کردن برنامه خود به مردم می‌روند و با برنامه جدید خود به قدرت می‌رسند و نوبت جمهوری‌خواهان می‌شود که یک گام دیگر به سمت مردم بردارند و با برنامه جدید برگردند. اینگونه آمریکا در سیصدسال گذشته گام‌به‌گام پیش رفته است.

در ایران هم بالاخره بعد از دو دوره رای به روحانی و اعتدال-اصلاحات، اکنون نوبت اصولگرایان است که با ارائه برنامه جدید برای تامین دغدغه‌های جامعه به مردم نزدیکتر شوتد و کشور را از دلسردی موجود نجات دهند.

اما بن‌بست موجود در جمهوری اسلامی این است که رقیب اصولگرا هرگز شکست نخورده و به دنبال نزدیک شدن به مردم نبوده است و این مهمترین خطر برای جمهوری اسلامی است. اصولگرایان با کنترل نهادهای انتصابی همواره در قدرت هستند و نیاز به تغییری در خود نمی‌بینند.

اصلاح‌طلبان بعد از شکست و حذف شدن، همواره با برنامه و شعار جدید یک گام به طرف مردم برمی‌دارند و موجب دوام نظام می‌شوند. اما اصولگرایان هیچ‌وقت نیاز به تغییر در خود نمی‌بینند چون هیچوقت شکست نمی‌خورند و‌ همواره در قدرت هستند؛ آنها به جای تغییر خود، به دنبال تغییر مردم هستند.

@Esfandiar_Khodaee