🌎 آمریکا هم اشتباه کرد هم نکرد. (بخش دوم).. ✍احسان جعفری‌فر

🌎 آمریکا هم اشتباه کرد هم نکرد
(بخش دوم)

✍احسان جعفری‌فر

🌿اما پیشنهاد استراتژی من چیست؟ من می‌گویم قبل ا زدو قطبی کردن خوب و بد بیایید قضاوت ها را نسبی کنیم. برای موضوع برجام بجای این بحث‌ها بیایید همچنان نشان دهیم توانمندی هسته‌ای را داریم تا برجام حفظ شود و توانمندی هسته‌ای داریم تا آمریکا نگران جهان بدون برجام باشد. باید بتوانیم اقدامی کنیم که دو نتیجه بگیرد یعنی مقدماتی فراهم کنیم که برای اروپا یک معنا و برای آمریکا یک معنای دیگر داشته باشد یعنی یکی بگوید خوب شد و دیگری بگوید بد شد یکی از این کارها اینست که شما داستان را به لبه مرز بکشانید ولی حد آن از مرز بسیار کار ظریفی است. تولید 190هزار سو یک واکنش بود که عددش باید متناسب با هدف سیاست تنظیم شود. مهمترین مسئله اینست که مبادا اروپا بگوید آمریکا درباره ایران راست می گفت. آمریکا باید بپذیرد که شیر خفته با موسیقی برجام هیپنوتیزم شده خطرناک نیست و دیگر به فکر این نباید باشد که شیر را تبدیل به آهو کند. خطر شیر را بپذیرد و تاثیر برجام را بپذیرد.

🌿ما در برجام توانستیم داشتن توانمندی را به دنیا به رسمیت بشناسانیم یعنی ثابت کردیم آهو نیستیم. حالا باید نشان بدهیم این توانمندی با موزیک برجام کنترل شده است. در حالی که قبل از برجام آنها می‌گفتند تأسیسات ایران باید برچیده شود و همه متفق‌النظر از حمله ی این شیر می‌ترسیدند.

🌿سومین نظر که تکمیل حرف قبل من است اینست که حتی اگر ترامپ درست می‌گوید ولی بیایید نشان بدهیم درست بودن ادعای ضعف برجام عواقب سختی برای او داشته است و او در عین اینکه میداند درست می گوید ولی تسلیم شود. مثل این می‌ماند که میداند این آب روان میرود پای سپیدار دشمنی ولی برای نیاز آب باغ اهالی ده باید اجازه دهد این آب همچنان در جریان باشد! یعنی مصلحت جو شود اما چگونه؟ کافیست مثل شیری که گاه نعره می زند، دندان نشان میدهدو چنگالهایش را باز میکند در فضای موسیقی مست کننده و رام کننده نشان بدهیم. این کمک خواهد کرد که آمریکا بداند راست گفتن به این معنا نیست که باید روی هرچیزی پافشاری کند بلکه به این معنا است که جوانب کار بدون برجام(موسیقی) برای او گران تمام خواهد شد. این خطر هم از سوی ایران است هم متحدانش!!!

🌿در نظر داشته باشید هرچقدر اروپا برای ما موسیقی پخش میکند یعی بر برجام پافشاری می کند نباید وا بدهیم گاهی یک خمیازه شیر برای دندان قروچه نشان دادن هم آنها را بیاد خواهد آورد که برای چه دارند روی برجام تاکید میکنند. چون من فکر می‌کنم عدم خروج از برجام توسط ایران ازنظر آمریکا یک اشتباه با عواقب جانبی از جمله از دست دادن متحدانش بوده است پس باید مراقب باشیم که در قفس شیر ما اروپا و آمریکا متحد نشوند هرچند یکی بر موسیقی و دیگری بر آهو کردن شیر تاکید دارد!

🌿مهم‌ترین اصل مذاکره این است که دو دیدگاه متفاوت و یا دو هدف متفاوت را به هم نزدیک کند؛ یعنی چکش‌کاری مذاکره بر ای این است که ما تصورهای دیگران را به تصورهای مدنظر خودمان نزدیک کنیم برای همین عده‌ای معتقدند ما باید به سمت مذاکره با آمریکا برویم اما عده‌ای معتقدند این کار بیهوده است چون فردا روزی یک نفر دیگر سرکار خواهد می‌آید و باید دوباره برای اصلاح تصور او مذاکره کنیم...تا کی باید مذاکره کنیم؟... آمریکا نیز معتقد است باید نظرش به اروپا جذاب باشد و یک رقابت در این بعد را نیز شاهدیم. اما بر طبق صحبتهای مذکور نظر چه کسی راستاست؟ هر دو. چه کسی اشتباه می‌کند؟ هر دو.

🌿پس بسراغ این برویم که شرایط فعلی چه چیزی را برمی‌تابد؟ به نظر می‌رسد عدم مذاکره بهتر است چرا؟ چون حداقل دیدگاه‌های جهان به‌غیر از آمریکا و عربستان و اسرائیل به ما نزدیک‌تر است ما می‌پذیرم خطرناک نباشیم به شرط اینکه برایمان موسیقی بنوازند!!! دست بالا را ما داریم و ما می‌خواهیم آن‌ها به تصور ما نزدیک شوند.

🌿با منزوی شدن آمریکا درواقع داریم نشان می‌دهیم که کسی به نظر او متمایل نیست و این آمریکاست که باید به باشگاه تصور ما بیاید چون اولا همه موافقیم. ما یعنی تعداد زیاد و هم می‌خواهیم که در مقابل زور مقاومت کنیم. البته این اقدامات برای اینست که اروپا در قبال ما مسئولیت پذیر شود ولی بهانه هایی که اروپا برای نزدیک شدن به آمریکا دارد بحثش جدا است.

👈مطالعات آمریکا
telegram.me/EsfandiarKhodaee