آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
🌎 ترامپ هم اشتباه کرد هم نکرد. (بخش اول).. ✍ احسان جعفری فر
🌎 ترامپ هم اشتباه کرد هم نکرد
(بخش اول)
✍ احسان جعفری فر
🌿محاسبات اشتباه آمریکا در برجام در کتابهای تاریخ جهان نوشته خواهد شد مگر ترامپ کتابهای جدیدی را برخلاف آن چاپ کند! من میدانم هیچ کشوری از این مسئله بهعنوان یک اتفاق تاریخی نخواهد گذشت اما ازآنجاییکه ممکن است تاریخ تحریف شود تمام حقایق گفته نخواهد شد. مثلاً ما در همین مورد شخص محمد مصدق یک نظر قطعی درباره اینکه آیا او واقعاً در سیاست خارجی ملیگرا بود، آمریکایی بود، انگلیسی بود، یا طرفدار روس بود، ماندهایم.
🌿برخی میگویند ببینید کتابها چه نوشتهاند یا نظرات چیست؟ دریغ از اینکه این کتابها را هم خودمان مینویسیم و نظرات سند نیستند...شما دوست دارید مصدق یک خائن دیده شود و آنوقت مستند مستد سند رو میشود که او خائن بوده است. دوست دارید وطنخواه دیده شود سند برایتان از نویسنده و کتاب تولید میکنند که باور کنید او یک قهرمان بوده است. حتی به کسی که در دوره مصدق بوده مراجعه کنید نمیتوانید استناد کنید چون دقیقاً یک فرد همعصر او نیز از جایی تغذیه میشود.
🌿امروز در عصر ما برجام را عدهای خیانت و بعضیها ناجی وطن میدانند...پس تصورها همیشه اشتباه خواهند کرد...اما بدترین تصور متعلق به کسی است که استراتژی میچیند و بعد محاسباتش از نتایج درست از آب درنمیآید...ترامپ میگوید من اشتباه نکردم که از برجام خارج شدم و وندی شرمن میگوید اشتباه کردی...اما حقیقت کدام است؟ بیایید نتیجه محور حرف بزنیم یعنی بگوییم کاری به اقدام نداریم ببینیم نتیجه چه شد... اگر هدف آمریکا از خروج برجام را به هم زدن برجام تصور کنیم بعد از خروج این امید برای آمریکا وجود داشت که اروپاییها هم خارج شوند یا حداقل ایران خارج شود... نتیجه این شد که هیچکدام خارج نشدند...به نظر شما این اشتباه بود یا نبود؟
🌿بیایید فرض را تغییر بدهیم یعنی هدف آمریکا از برجام را چیز دیگری تصور کنیم. فرض کنیم خروج آمریکا از برجام برای این بود که بعد از بتنریزی تأسیسات هستهای دیگر به مفاد تعهد عمل نکند... به نظر شما الآن به این هدف رسید یا نرسید؟ بله رسید. پس من با فرض شما قانع شدم. برای بعضیها همین مقدار جواب کافی است تا راضی شوند... اما بیایید یک فرض دیگر بسازیم. اگر هدف آمریکا برای خروج از برجام عمل نکردن به تعهد در قبال ایران بود پس چرا به دنبال برجام دیگری است؟ به نظر شما چرا باید دنبال برجام دیگری باشد درحالیکه به هدف خود که همانا پایان کار تأسیسات هستهای است رسید؟ پس تاسیسات هسته ای به قوت خود خطرناک باقی مانده است!
🌿یک فرض دیگر بسازیم. اگر آمریکا نگران توان هستهای ایران است آیا به هم زدن برجام توانست او را راضی کند؟ به نظر شما آیا خروج آمریکا یک اشتباه بوده است یا نبوده؟ دو جواب برای این سؤال همان اختلاف اروپا و آمریکا است... اروپا میگوید آمریکا اشتباه کرده است چون ایران این توانمندی را داشت و با برجام کنترل شد و باید متعهد به برجام ماند چون امنیت آینده با آن تأمین و تضمین میشود...آمریکا میگوید من اشتباه نکردهام چون این توانمندی در آینده قابل بازیابی است پس امیدی برای آینده نیست...چه کسی راست میگوید؟
🌿 من میتوانم دو نفر را بنشانم و تا سالها باهم بحث کنند که حق با هرکدام آنهاست...به نظر شما چه کسی اشتباه کرده است؟ هر دو. به نظر شما چه کسی اشتباه نکرده است؟ هر دو!
🌿امروز اگر توافق هسته ای بدون آمریکا بسته میشد عده ای میگفتند دیدید چکار کردید؟ شما بدون آمریکا قرارداد بستید و عواقب این شد شکست برجام. شما اشتباه بزرگی کردید. در مقابل ممکن است عده ای بگویند دیدید ما کار درستی کردیم که با آمریکا در این تعهد نیز نشستیم اگر با آمریکا در مذاکره نمی نشستیم او بعدها می توانست هزاران توجیه برای خرابکاری بیاورد که کسی جلودارش نباشد و توجیهش این باشد که این مذاکره از نظر من قابل قبول نیست و ما سهمی در این مذاکره نداشتیم و اتفاقا همه هم تائید می کردند که خب راست می گوید! پس ورود آمریکا کار را به نفع ما تمام کرد. توجه کنید مقدمات دو نظریه پرداز درست است ولی نتایج باهم فرق دارد. یکی میگوید وجود آمریکا در مذاکره خوب است و دیگری می گوید بد.
🌿حتی برخی گویند دیدید در شرایط بد اقتصادی مذاکره نکردید، اشتباه کردید و برخی بگویند دیدید در شرایط بد اقتصادی زود مذاکره کردیم و کا ردرستی کردیم. حیف دارد به درازا می کشد...
👇ادامه در بخش دوم👇