سه سناریو پیش روی برجام پس از خروج آمریکا.. اسفندیار خدایی

انتظار می‌رود با برکناری تیلرسون و جایگزینی پمپئو، تیم وزارت خارجه دولت ترامپ هماهنگتر شود و این بدان معنی است که آمریکا سرسختانه‌تر در جهت محقق ساختن قولهایی ترامپ حرکت کند. یکی از این قولها، خروج از برجام و یا دستیابی به توافقی بهتر با ایران است. اکنون سه سناریو زیر محتمل می‌باشد:.۱- آمریکا از برجام خارج می‌شود، اما ایران همچنان در برجام می‌ماند، زیرا کشورهای اروپایی به تهدات خود عمل می‌کنند و همچنانکه عراقچی گفته است، تا زمانیکه برجام به نفع ما باشد، بدان پایبند خواهیم بود. اختلافات روزافزون آمریکا با اروپا و سایر قدرتها در زمینه‌های دیگر نیز موجب می‌شود که آنها جسورانه در مقابل آمریکا بایستند. شرکای عمده تجاری ایران در آسیا و اروپا هستند. در این صورت، دولت ترامپ بیش از ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت..۲- پس از خروج آمریکا از برجام، اروپا نیز عملا از برجام خارج می‌شود و تحت فشار آمریکا تجارت با ایران را همانند قبل از برجام کاهش می‌دهد. ایران نیز در برجام فایده‌ای نمی‌بیند و از آن خارج می‌شود و فعالیتهای هسته‌ای فراتر از برجام را از سر می‌گیرد. فشارهای اقتصادی بر ایران چندین برابر می‌ ...