عجیب است که اغلب می‌شنویم مدیران از اینکه بهترین کارکنانشان آنها را ترک می‌کنند شکایت دارند

عجیب است که اغلب می‌شنویم مدیران از اینکه بهترین کارکنانشان آنها را ترک می‌کنند شکایت دارند.مدیران اغلب تمایل دارند وقتی با یک موقعیت دشوار مواجه می‌شوند هرچیز و هرکسی را مقصر بدانند، تا از این حقیقت فرار کنند که: افراد شغل خود را ترک نمی‌کنند؛ آنها در واقع مدیران خود را ترک می‌کنند!
نکته تاسف برانگیز این است که این مشکل به سادگی قابل پیشگیری است. تنها چیزی که لازم است دیدگاه‌های تازه و نیز اندکی تلاش بیشتر در بخش مدیریت است.

در ابتدا لازم است با چند مورد از بدترین اشتباهاتی آشنا شویم که اگر مدیران مرتکب آنها شوند، درست مثل این است که بهترین افراد خود را به شرکت‌های دیگر ارسال می‌کنند!

۱- از کارکنان انتظار کار بیش از حد دارند.
هیچ چیزی بیش از این باعث از دست دادن کارمندان خوب نمی‌شود که از آنها بیش‌از‌حد کار بکشید. وسوسه‌ برانگیز است که به بهترین افراد خود وظایف بیشتری محول کنید. مدیران مکرراً دچار این اشتباه می‌شوند. اما محول کردن کار زیاد به کارمندان خوب برای آنها کلافه کننده است؛ و در آنها این احساس را به وجود می‌آورد که برای عملکرد عالی خود در حال مجازات شدن هستند!
علاوه بر این زیاد کار کردن افراد، اثر معکوس دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که وقتی مجموع ساعات کار در هفته، از ۵۰ ساعت تجاوز کند بهره‌وری به شدت کاهش می یابد. و بعد از ۵۵ ساعت، کار بیشتر دیگر هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.
اگر مجبورید میزان کاری که کارمندان با استعدادتان انجام می‌دهند را افزایش دهید، بهتر است در مقابل، مزایای بیشتری برای آنها قائل شوید. افراد با استعداد قادرند حجم بیشتری از کار را بر عهده بگیرند، اما اگر شغل خود را آزار‌دهنده ببینند، آن را ترک خواهند کرد.
ترفیع و اهدای عناوین، راه‌های قابل قبولی برای افزایش حجم کار هستند. اگر تنها به دلیل اینکه افراد با استعداد هستند، کار آنها را افزایش بدهید، بدون اینکه تغییر دیگری ایجاد کنید، آنها نیز به دنبال شغلی خواهند گشت که آنچه را که سزاوارش هستند برایشان فراهم کند.

2- قدردانی و دادن پاداش را به رسمیت نمی‌شناسند.
این احتمال زیاد است که تاثیر مثبت حمایت از کارکنانتان را دست کم بگیرید؛ به خصوص اگر این افراد ذاتاً هدفمند باشند. اما فراموش نکنید که هر کسی دوست دارد مورد قدردانی قرار گیرد؛ بخصوص آنهایی که سخت کار می‌کنند و حاضرند برای کار از هرچیزی بگذرند. لازم است مدیران با افراد خود ارتباط بیشتری برقرار کنند تا متوجه شوند که چه چیزی به آنها احساس خوبی می‌دهد (برای برخی این مورد می‌تواند ترفیع باشد؛ برای برخی دیگر به رسمیت شناخته شدن در حضور دیگران) و سپس در مقابل کاری که افراد به خوبی انجام داده‌اند به آنها پاداش بدهند. اگر یک مدیر در این زمینه به درستی عمل کند همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.

#ترک_کار_کارکنان

در کانال آموزشی مدیریت منابع انسانی و تولید با ما همراه باشید👇👇👇
@HRMCHANNEL