نخستین کانال تخصصی روابط بینالملل - معرفی کتاب و مقاله - اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها - تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی - ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است نه نظر گردانندگان کانال.
✍🏻 رئیس کنفرانس امنیتی: عصر هژمونی به سر آمده و به طرز ناگواری آماده آن نیست (بخش ۱)
✍🏻 رئیس کنفرانس امنیتی #مونیخ: عصر هژمونی #آمریکا به سر آمده و #اروپا به طرز ناگواری آماده آن نیست (بخش 1)
سفیر سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ آلمان در آمریکا با انتقاد از مواضع دونالد #ترامپ علیه #ناتو، اظهارات حمایتی او در قبال همتای روس خود و همچنین حملات لفظی وی به رهبران اروپایی تصریح کرد: شاید عصر هژمونی خوش طینت آمریکا به سر آمده است.
یادداشت «ولفگانگ ایشینگر» در روزنامه نیویورک تایمز با این عنوان منتشر شد: « اروپا در مواجهه با ترامپ، به یک طرح جایگزین نیاز دارد».
خلاصه یادداشت رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ را در زیر بخوانید:
«دو هفته اخیر برای آتلانتیکگراهای اروپا که هنوز هم فکر میکنند ما نباید دست از آمریکا بکشیم و از آن ناامید شویم، دو هفته بسیار سختی بود. رئیسجمهور ترامپ تقریبا نشست (سران) ناتو را نابود کرد، به میزبانان خود در بریتانیا توهین کرد و اتحادیه اروپا را "دشمن" آمریکا خواند و همه این کارها را در حالی انجام داد که با نزدیکی به ولادیمیر پوتین، او را "رقیب خوب" خواند.
دوستان آمریکایی برای ماهها به اروپاییهای نگران درباره اظهارات و بیانیههای رئیسجمهور (ترامپ) اینطور ابراز اطمینان میکردند: توجهی به توئیتها نکنید، به آنچه دولت انجام میدهد تمرکز کنید و به نظام ارزیابی و توازن(قانون اساسی) ما اعتماد کنید. این حرفها منطقی به نظر میرسید. اعضای ارشد کابینه از قبیل وزیر دفاع (آمریکا) متعهد به نظم بینالمللی لیبرال و ائتلافها و مشارکتهای آمریکا بودهاند. کنگره آمریکا قویا از ناتو حمایت کرده است و نظامیان آمریکایی هنوز ضامن امنیت اروپا هستند اما در روابط بینالملل فقط اقدامات عملی نیست که اهمیت دارند و الفاظ و گفتار هم مهم هستند به ویژه الفاظ و گفتههای رئیسجمهور آمریکا.
ارزیابی و توازن (Checks and Balances) بخش مهمی از هر قانون اساسی کشورها است و با آن طبق اصل تفکیک قوا، یکی از قوای حاکمه میتواند قدرت دیگری را محدود کند.
بیایید با واقعیت مواجه شویم: اعتقادات کلیدی و محوری آقای ترامپ با پایههای استراتژی کلان غربی از اواسط دهه ۱۹۴۰ تاکنون در تضاد است. او معتقد است که متحدان اروپایی آمریکا دارند توافق بدی با این کشور میکنند. او حاکمان خودکامهای از قبیل کیم جونگ اون و آقای پوتین را تحسین میکند و در همین بین، اظهارات بسیار تندی علیه شرکای دموکراتیک آمریکا از قبیل آنگلا مرکل از آلمان و جاستین ترودو از کانادا مطرح میکند. ترامپ نماینده نقطه مقابل و متضاد با مداخلهگرایی لیبرال است.
اینها حاوی این پیام بد برای اروپا است: عصر هژمونی خوش طینت و بیآزار آمریکا شاید به سر آمده است و اروپا هم به طرز ناگواری آماده (به سر آمدن این عصر) نشده است.
🔗 https://goo.gl/nnMa2w