نیما در یادداشت زندگی و عمل/ تزکیه از اهمیت زندگی و عمل مردمان عادی و مردمان عالی که هنر است حرف می‌زند و زندگی را منجلاب و هنر را

نیما در یادداشت زندگی و عمل/ تزکیه از اهمیت زندگی و عمل مردمان عادی و مردمان عالی که هنر است حرف می‌زند و زندگی را منجلاب و هنر را راه نجات می‌داند. در این یادداشت می نویسد: نمودن انچه هست بنا بر همان‌جور که عموم می‌بینند وظیفه‌ی حرف‌های عادی و نقل و شکایات مردم با هم است. بلکه هنر باید آن را تمیزتر و مؤثرتر با پرده‌دری‌هایی که دارد به پیش چشم بگذارد"
تحشیه: آنچه مشهود است در نظر نیما اکثریتی وجود دارند که بود و وجودشان در مقابل آن اقلیتی که نیما انها را عالی می‌داند ارزش خاصی ندارد یا به طور کلی با هم برابر و هم‌ارز نیستند.
از طرفی تناقضی هست که زندگی فضیلت و امری عام است و شامل همه می‌شود، اگر نه که تعریف زندگی همان است که از زندگی انسان‌های عالی برمی‌آید و تناقض دیگر این است که اگر زندگی خود ارزش و فضیلت است پس چطور منجلاب می‌شود و هنر در مقام ناجی به میان می‌آید؟
نکته‌ی بعدی در این یادداشت این است که نیما معتقد است تمام انسان‌ها باید تلاش کنند از زندگی درک انسان‌های عالی را داشته باشند. در این فهم می‌شود نشانه‌هایی از تجانس مفهومی با تکامل دینی و اخلاقی را هم دید.
#نیما
@Faryad_naseri