تربیت شدگی.. ما به طور کامل در ای که ما را در بر گرفته است تربیت می‌شویم، در عقلانیت جهان خودمان

تربیت شدگی

(این یادداشت رو با شرمساری به یاد دختران کوچک سرزمینم که قربانی جهل و تجاوز شده اند نوشتم)

ما به طور کامل در #عقلانیت_فرهنگی ای که ما را در بر گرفته است تربیت می شویم، در عقلانیت جهان خودمان. عقلانیت فرهنگی که می گویم منظورم عقلانیتی ست که در فرهنگ خاص ما امور را به #عاقلانه و #غیر_عقلی جدا می کند. در این عقلانیت #نقد جایگاهی ندارد و تعریفش چنان پا در هواست که حالا نقد سازنده و ویرانگر را برایش ساخته ایم. از این رو من نمی دانم تو را چطور نقد کنم، در فلان رفتار و کردار و حرف و عمل که نقدم در چارچوب نقد بماند نه تخریب شخصیت و هویت و تو هم نمی دانی برخورد مرا چطور باید بفهمی که احساس بدی نداشته باشی.
برای همین ما مدام درست یا غلط در این #جامعه #گزیده می شویم، برخوردها گاهی تا مغز استخوان می سوزاند. وجودمان انبار تلخی ها می شود و خواسته و ناخواسته ما نیز نزدیکترین هایمان را، دم دست ترین هایمان را بی نصیب نمی گذاریم.
و این اوضاع و احوال در همه ی سطوح جامعه هست. از خانواده ها و جمع های خانوادگی بگیر تا در کوچکترین برخوردها و گپها. همه در حال تخیله #تلخی خودند. تلخایی که وقتی در مقام ضعف در ما ریخته شده است. نوعی از #تجاوز که حالا گزیدن دیگری، برای گزنده نوعی مسرت بدوی به همراه دارد: احساس #قدرت و #تجاوز.
@faryad_naseri