ملت به ما ملحق شوید، شهید راه حق شوید

ملت به ما ملحق شوید، شهید راه حق شوید

در دوران انقلاب ۵۷ مردم و گروه‌ها برای سازماندهی هر چه بیشتر از هر امکانی که وجود داشت استفاده می‌کردند یکی از این امکان‌ها شعارهایی چنین بود که در «خیابان» فریاد می‌زدند: مردم به ما ملحق شوید، شهید راه حق شوید.
باور عام بر این بود انقلاب «راه حق» است و همه را به آن می‌خواندند.
البته من همیشه به «خودجوش» بودن چنین قضایایی شک داشته و دارم بلکه مردم میلی دارند و اصحاب سیاست و سیاسیون بازی را رقم می‌زنند.
حالا این خواندن‌های مجازی و غوغای شهرها را باید درست‌تر نگاه کرد و میزان میل مردم و میزان صحنه‌آرایی دست‌های پشت پرده را دید.

مردم من جمع نمی‌شوند مگر به حقیقت و درستی

رسول اسلام صحابه‌ای داشت که به راست گویی شهره و محبوب بود. و حضرت بسیارش دوست می‌داشت. تا اینکه بعد از رحلت حضرت مردم جمع شدند تا آن صحابه را از شهر بیرون کنند.
زنی شنید نگران و سر برهنه بر بام دوید که مکنید او را رسول بسیار دوست می‌داشت.
مرد در میان هنگامه آواز برآورد که آیا از رسول هم نشنیده‌ای زن چنین بی‌شأن نباید در جمع آید.
زن بر بام تا این سخن شنید گفت حق است که شنیده‌ام از همو که : مردم من جمع نمی‌شوند مگر به حقیقت و راستی.
حالا سوال این است که این تجمعات و جمع شدن‌ها حقیقت و راستی می‌تواند باشد اگر به درستی و راستی مردم باشند.

بدبینی از خرد است.

کار چنان سهل و ساده شده است که «علیز جان» تا دیروز بی‌بی‌سی نشین و امروز رسواکننده‌شان بیانیه‌ می‌دهد که آزادی را ببین. و این رشد ماست که از رشد موشک‌هایمان نصیب‌مان شده است. نه نباید این‌قدر سهل باشد در این خاک اعتراض کردن. دست مردم به تجمع این‌قدر باز نبوده و‌ نیست‌. خاکی که تمام توان قدرت حاکمه‌اش انگشت در سوراخ‌ها کردن و معترض جستن بوده است.
گفتم که من به «خودجوش» بودن چنین قضایایی شک داشته و دارم. و ابن‌سینا گفته است که بدبینی از خرد است.

اگر مردم باشد و خیابان هم خیابان نه صحنه‌آرایی که مبارک است و حقیقت و راستی اما اگر نه حیفا مردمی که بازی خورده‌اند. نمونه‌ی بازی خوردن و صحنه‌آرایی هم در تاریخ ما زیاد است.
@faryad_naseri