به اطرافمان که نگاه کنیم جهان و آدمیان پر از آشوبند و هزاران مدعی هم وجود دارد جهت بخشیدن آرامش و امید خاطر از علمی تا غیر علمی، پ

به اطرافمان که نگاه کنیم جهان و آدمیان پر از آشوبند و هزاران مدعی هم وجود دارد جهت بخشیدن آرامش و امیدِ خاطر از علمی تا غیر علمی، پزشک تا رمّال اما گویا همه یک چیز را فراموش کرده‌اند: حکومت٬ حکومت‌ها. فضای مسلط تاریک که ترس و تنهایی و اضطراب را بر جان همه انداخته است اگر هزار چشمه داشته باشد باز هم چشمه‌ی مادرش حکومتها هستند. وقتی یک شهر در آلودگی فرو‌می‌رود سوختن سینه‌ و چشم و گلوی آدمها نه کار خداست و نه کار جادوگران و نه بهم ریختگی روان. تنها هوا کثیف است. هوایی که می‌شد کثیف نباشد اما از بی کفایتی کثیف شده است. طلاق زیاد است. اعتیاد زیاد است. خشونت زیاد است. اخلاق گم شده است همه و همه از آن چشمه‌ی بزرگ تاریکی است. هر چیزی غیر از این فریب و دروغ است.
اگر هوا سالم شود. ما نه مشکل تنفسی خواهیم داشت وَ نه چشمهامان خواهد سوخت و نه ریه‌هامان. در هوای ناسالم زیستی نه یوگا و‌ نه ورزش و نه روانپزشک و نه هیچ چیز دیگر جواب نخواهد داد یا باید استحاله شوی به جانور لجن‌خوار یا باید بجنگی که هوا را عوض کنی یا آنقدر سرفه کنی که خون بالا بیاوری. حالا خودتان انتخاب کنید. می‌خواهید کدام یک باشید؟ زیست مردمان نمایشگاه و نمود حکومتی‌ست که بر آنها می‌رود. رابطه مردم و ‌حکومت رابطه‌ی کوه و دجله‌ی شعر سعدی است. اگر آن پشت باران نبارد پیش رو‌ هم خشکسالی است. برای آنچه زیست این سالهایمان است من حرفی ندارم. خودتان قضاوت کنید. قضاوت شما نشان خواهد داد چقدر از ماها استحاله پیدا کرده‌ایم، چقدرمان هنوز زنده‌ایم و چقدرمان افتاده‌ایم که بمیریم.
#فریاد_ناصری
#یادداشت
@Hekmatkalame
@Faryad_naseri