🔴 چرا سلبریتیها جای روشنفکران را گرفتهاند؟ (✍️: بخشی از یادداشت محمد امین قانعیراد)
🔴 چرا سلبریتیها جای روشنفکران را گرفتهاند؟ (✍️: بخشی از یادداشت محمد امین قانعیراد)
ما با پدیده روشنفکر غایب مواجه هستیم. روشنفکر غایب یعنی کشورهایی که روشنفکرانش از کشور خارج میشوند و مهاجرت میکنند. افرادی که صاحب ایده هستند تحت فشار شرایط، جامعه را ترک میکنند. نویسندگان بزرگ، هنرمندان و شاعران منتقد و رماننویسان اجتماعی- سیاسی وقتی از جامعه غایب باشند جای خود را به سلبریتیها میدهند. در فقدان این روشنفکران، روشنفکران کاذب نقش مییابند...
تبعات این انتقال مرجعیت فرهنگی، دامن زدن به افت و ابتذال فرهنگی است. غیبت روشنفکران از این عرصهها زمینه را برای حضور و بروز سلبریتی در جامعه، فرهنگ و سیاست فراهم میکند و مصلحت عمومی و اجتماعی فدای فرصتطلبی سلبریتیها خواهد شد. باید روشنفکران را به عرصه عمومی بازگرداند و از زندگی عمومی- اجتماعی معنازدایی نشود.
(منبع: هفتهنامه صدا- شماره ۱۳۰)
@faryad_naseri