…. سه چیز از آمدنم باز می‌دارد و یک چیز می‌کشاندم به تو. گفتی بر این راه باش و نبودم

#ثنای_دوازدهم
#صحیفه_سجادیه
#بازنویسی_فریاد_ناصری

سه چیز از آمدنم باز می‌دارد و یک چیز می‌کشاندم به تو
گفتی بر این راه باش و نبودم
گفتی بر این راه نباش و بودم
دادی و شکر نکردم
فضل تو رو آورده با گمان نیک
خوبی‌های تو از فضل توست
داده‌هایت همه بی‌سبب‌اند
پس اینک ایستاده‌ام بر آستان تو شرمگین
چنان کسی که عیال‌وار و محتاج است
و اعتراف می‌کنم
به وقت احسانت سعی‌ام به پرهیز بوده از معصیت
و در همه حال در احسان تو بوده‌ام
پس ای خدای من آیا این اعتراف‌ها به بدی سودی دارند؟
رها می‌کند این اعتراف‌ها مرا از عذابت؟
یا که خشم‌ات را بر من قرار داده‌ای
و حتا به وقت دعا دژمیت همراه من بوده؟
آراسته و پاکی نومید نمی‌شوم از تو
وقتی که بازکرده‌ای به سوی خودت راه بازگشت را
و بلکه با خود می‌گویم آن‌طور که ستم‌کرده با خود می گوید
آن‌طور که حرمت‌شکن به‌خود می‌گوید
آن‌که خطاهاش بزرگ و رو به فزونی‌ است
روزگارش به او پشت کرده و برگشته
تا ببیند که زمان گذشته و وقت تمام است
و باور کند که پناهی جز تو برایش نیست
با تو به تو رو می‌آورد و برای تو خالص می‌شود
با دلی پاکیزه برمی‌خیزد به سوی تو و صدایی لرزان که آهسته تو را می‌خواند
خم گشته و سربزیر و کج با پاهای لرزان از ترس و گونه‌های غرق شده در اشک‌های بسیار
تو را می خواند
ای بخشنده‌ترین بخشندگان و ای بخشنده‌تر کسی که رحمت‌خواهان پی‌درپی به او رو می‌آورند
و ای کسی که آمرزش جویان گرد او گردند
و ای آنکه بخشش از کیفرش بیشتر و خشنودی‌اش از خشم‌اش افزون‌تر است
ای منت نهاده با گذشت بر بندگان
ای عادت داده توبه را به ما
ای آنکه اصلاح تباهی را به توبه خواسته
ای خشنود به نیکی اندک و پاداش دهنده‌ی بزرگ به اندکان
ای ضمانت کرده خواستن را ای وعده داده به فضل پاداش‌های عظیم را
من که عاصی‌تر از معصیت‌کار آمرزیده نیستم نکوهیده‌تر از عذرآورنده‌ای که پذیرفته ایش و ستم کارتر از آن که توبه کرده و بخشیدی
به اینجا که هستم رو می کنم به تو به توبه رو کردن کسی که از گذشته پشیمان است از آنچه بر او آمده ترسان است و نادم است از آنچه در آن است
و می‌داند که بر تو بزرگ نیست گذشت از گناه بزرگ
و دشوار نیست گذشت از معاصی بسیار بر تو
و گران نیست بر تو چشم‌پوشی از جرم‌های از حد گذشته
دوست‌ترین بندگان آن است که سرکشی نکند و از اصرار بر خطا بپرهیزد و همواره آمرزش بخواهد
و من به نزد تو از سرکشی بیزاری می جویم
به تو پناه می‌برم از اصرار در گناه
ببخش آنچه را که در آن کوتاهی کردم
و هر چه از توانم خارج است را بر من ببخش
بار خدایا واجبات خودت را بر من ببخش و رهایی ده از آنچه از جانبت به من سزاوار است پناهم ده از انچه که بدکاران از آن ترسانند
ای توانا بر عفو آمرزش را امیدواری تویی ای به گذشت مشهور
جز آستان تو حاجتم را جایی نیست و گناهم را جز تو آمرزنده‌ای
که از عیوب منزه و دوری تو
دوری از آنکه جز تو بخشنده‌ای باشد
و من جز از تو نمی‌ترسم بر خویش
تو سزاواری که از تو بترسند
سزاوار تویی که بیامرزی
پس حاجتم روا کن و خواسته‌ام برآر
گناهانم بیامرز و از ترس ایمنم ساز زیرا تو توانایی به هر چیز و آنچه خواستم بر تو آسان است
@faryad_naseri