این عمق فاجعه است …سنت کتابت و نوشتن با قلم و کاغذ یک عادت چند هزار ساله است
این عمق فاجعه است
#فریاد_ناصری
سنت کتابت و نوشتن با قلم و کاغذ یک عادت چند هزار ساله است. تنها همین نبود که کنارش بگذاریم این تکهای از یک مجموعهی عظیم به نام فرهنگ است. فرهنگ که پوست میاندازد و نو میشود. ابزار تازه که میآیند ابزاری که ما نساختهایم و سوارشان نیستیم بیشتر برای ما شکل ابزار تفنن و بازی دارند. برای همین جهان تازه تا کودکیاش را در ما-مای کلی- طی کند. وقتها خواهد سوخت. بعد که جا و مکان این ابزارها و فرصتها تفکیک شد که کجا تفنن است و کجا فراغت و کجا جدی. هر کس بهقدر وسع و استعدادش از آن چیزی خواهد طلبید. خود نقد و نقادی هنوز چندان در بین نویسندگان جا نیفتاده است. اصلاً ما هنوز تاریخ مدونی نداریم از ناقدانمان که از کی و کجا و تا به امروز چه کسانی بودهاند. خب جامعهای که به چنین نیازی هنوز پی نبرده است و در جاافتادهترین مجلههایش به نقد عرصه نمیدهد. بگیر دانشگاه، بگیر مکانهای فرهنگی، بگیر جمعهای جاافتاده و نهادینه چه انتظاری از فضاهای هنوز مبهم و نامشخصی مثل اینترنت داریم. من بارها شنیدهام از دوستان شاعر و نویسندهام که منتقدان اطرافشان را نمیشناسند و این عمق فاجعه است.
@Faryad_naseri