کامران برادران:

کامران برادران:
دومین و آخرین مجلد از گزیده‌ی مقالات گرامشی درباره‌ی فاشیسم را این روزها تحویل نشر حکمت کلمه داده‌ام و امیدوارم به زودی منتشر شود، کتابی که سه بخش کلی دارد: نخست، 14 مقاله از گرامشی که در سال‌های 1920-1921 در اوردینه‌نوو چاپ شده‌اند؛ دوم، مقاله‌ای از michele filippini که به تبیین نقش فاشیسم در آرا و اندیشه‌ی گرامشی می‌پردازد؛ و سرانجام یادداشتی از Frank Rosengarten که به بررسی مفهوم کمونیسم در دوران فاشیسم از منظر گرامشی اختصاص دارد. گزیده‌ی مقالات پیش از زندان گرامشی قرار بود در سه جلد و با محوریت فاشیسم و انقلاب آماده شود، موضوعاتی که چه‌بسا امروزه بیش از هر زمان دیگر اهمیت داشته باشند. اما بدقولی مترجمانی که بنا بود در این مجموعه یاری‌ام کنند آن‌چنان از ادامه‌ی راه بیزارم کرد که دست آخر به همین جلد پایانی بسنده کردم. شاید در آینده فرصتی برای ادامه‌ی کار فراهم شود، اما با توجه به آن‌چه تاکنون شاهد بوده‌ام و نفرت روزافزونم از فضای فکری حاکم چنین احتمالی بسیار بعید به نظر می‌رسد. به هر حال، این هم بخشی از مقدمه‌ي کوتاه کتاب:

گرامشی را باید در دلِ وضعیت نومیدانه‌ی امروزی جست، در وضعیتی که در آن هیچ امیدی برای بهبود اوضاع وجود ندارد و گویی هیچ کورسوی امیدی به چشم نمی‌آید. اگر بتوان امروزه از گرامشی درسی گرفت، این درس هماره درکِ رادیکالیته‌ی نهفته در این نومیدی است. [...] گزیده‌ی مقالات پیش از زندان گرامشی قرار بود در قالب سه مجلد و با همکاری گروهی از مترجمان انجام شود. اما به دلیل بدقولی‌های مکرر مترجمان و همچنین بی‌میلیِ روزافزونِ نگارنده از فضای فکری حاکم این امر هرگز محقق نشد. این البته خود نشان از این دارد که کار فکری جمعی، برخلاف آن‌چه بسیاری گمان می‌کنند، در وضعیت فعلی نه‌تنها ضرورتی ندارد بلکه اساساً ممکن هم نیست.
@hekmatkalame