رابطه عدالت و ولایت (۳)

رابطه عدالت و ولایت( 3)

✅ و در حدیثی دیگر امام رضا(ع) فرمودند: کلمه لا اله الا‌الله حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی (کلمه لا اله الا‌الله قلعه محکم من است و هر کس به این قلعه محکم وارد شود از عذاب من در امان است) ایشان پس از لحظه‌ای درنگ فرمودند: بشروطها و انا من شروطها (اما به شرط‌های آن و من از شرط‌های آن هستم.دراین حدیث که از تمامی اجداد طاهرینش، نقل کرده، ورود در قلعه لااله الا‌الله (توحید) را، وابسته به شروطی دانسته، و از ولایت خودشان به عنوان شرطی از آن شروط یاد می‌کند. بنابراین بدون پذیرش ولایت ائمه‌اطهار علیهم‌السلام به توحید نمی‌توان رسید.
معنای عدالت و انواع آن
عدالت، قرار گرفتن هرچیزی در جای خودش است. (وضع الشیئءِ فی موضعه). از آنجاییکه خداوند عالم است وجاهل نیست و قادر است و ناتوان نیست و کریم است و خسیس نیست و براساس حکمت و محبت الهی به مخلوقات معتقدیم، چون هرچیزی درجهان هستی به اندازه و در جای خودش قرار گرفته (انا کل شی خلقناه بقدر – قمر 49) پس نظام جهان یک نظام مقدر و معین شده عادلانه است و براساس دلایل عقلی و به استناد آیات "الذی احسن کل شی - سجده 3" و "هل‌تری من فطور – ملک 5" و "فتبارک‌الله احسن الخالقین – مومنون 14"، نظام جهان "نظام احسن" است. این تعبیر از عدالت را "عدالت تکوینی" گویند البته در تشریع احکام الهی هم خداوند عدالت رابه بهترین شکل ممکن رعایت کرده و براساس علم و محبتی که به انسانها دارد آنان را به بهترین سخنان هدایت کرده که از آن به "عدالت تشریعی" می‌توان یاد کرد.خداوند در آیه 23 درسوره زمر می‌فرمایند: "‌الله نزل احسن الحدیث کتابا متشابها..." به عبارت دیگر نظام جهان چه در بعد تکوین و چه در بعد تشریع "نظام احسن" است.
اما آن نوع از عدالتی ...
ادامه دارد...
به آنتی اولیگارشی بپیوندید👇