https://t.me/joinchat/AAAAAEml727aUtxh3Yucbg کانال روابط بین الملل وسیاست خارجی/مدیر؛حسین علی فام دانشجوی دکترای روابط بین الملل،پژوهشگر،تحلیلگرومدرس دانشگاه/ آیدی تلگرام؛ https://t.me/Alifamhossein پیج اینستاگرام؛hossein_alifam
🔴 رسانههای اسرائیل: تصاویر ماهوارهای تحرکات جدیدی را در سایت فردو ثبت کردهاند

🔴 رسانههای اسرائیل: تصاویر ماهوارهای تحرکات جدیدی را در سایت فردو ثبت کردهاند
رسانههای اسرائیل شامگاه پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت با انتشار تصاویری با عنوان تصاویر تازه ماهوارهای از فردو مدعی شدند که این سایت هستهای ایران در هفتههای اخیر شاهد تحرکات تازهای بوده و از جمله تغییراتی در بنای آن ایجاد شده است. به گزارش رسانههای اسرائیل، این تصاویر را شرکت ماهوارهای اسرائیلی ایمج سات با ماهواره «اروس بی» گرفته است.
🔺 وبسایت وای.نت و شبکه 10 تلویزیون اسرائیل، بر اساس تحلیل کارشناسان ماهوارهای، تحرکات تازه در سایت فردو را «غیر عادی» و بخشی از اقدامات احتمالی ایران برای از سرگیری فعالیتها در این سایت، در صورت خروج از #برجام ، دانستند. یکی از تغییرات مهم در این تصاویر، باز شدن مسیر فاصله دروازه سایت تا تونلهایی بود که سانتریفیوژهای غنی کننده اورانیوم در آن قرار داشت.
🔺 سازههای تازهای نیز در تصاویر جدید، در مقایسه با چند ماه پیش، در سایت فردود دیده میشود، که بر اساس گزارش رسانههای اسرائیل، احتمالا با هدف گسترش اماکن تحقیقات ساخته شده است. در آخرین تصاویر گرفته شده از سایت فردو در تاریخ ۹ اردیبهشت، شمار زیادی اتوبوس و خودروی پارک شده و رفت و آمد آنها دیده میشود؛ در حالی که بررسی روند تصاویر ماهوارهای از این مکان، از مدتی بعد از برجام تا دو ماه پیش، این منطقه را فارغ از این نوع ترددها نشان میداد.
🔺 ایران در سال ۲۰۰۹ به وجود سایت فردو اعتراف کرد. تونلهای غنی سازی اورانیوم در عمق ۹۰ متری صخرههای سنگی در این محل در ۲۵ کیلومتری مسیر قم به تهران حفر شده بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده بود که ایران در فردو ابتدا اورانیوم را با غلظت بیست درصد غنی میکرد و در دورهای غلظت اورانیوم را به ۲۷ درصد نیز رساند.
🔺 بر اساس توافق لوزان، که مقدمه برجام، توافق هستهای سه سال پیش میان ایران و قدرتهای جهانی بود، تاسیسات فردو باید صرفا به مرکزی جهت فعالیتهای علمی و تحقیقاتی محدود شده و هیچ فعالیت غنی سازی اورانیوم در آن انجام نشود.
🔺 ایران به گزارش رسانههای اسرائیل در مورد تحرکات تازه در سایت فردو واکنشی نشان نداده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.
🔺 در همین حال رسانههای اسرائیل تاکید کردهاند که معلوم نیست که تحرکات تازه و تغییرات صورت گرفته در ساختمان و سازه فردو، نقض تعهدات ایران بر اساس برجام باشد. تصاویر شرکت ایمج سات از سایت فردو سه روز پس از کنفرانس خبری نخست وزیر اسرائیل در مورد ماهیت اولیه برنامه هستهای نظامی ایران منتشر شد.
@Diplomacy_IR
t.co/r8Lh63Qrsp