🔦📡 «تا نگاه ما به منطقه امنیتی و سیاسی است؛ وضع همین است …». بخش اول

🔦📡"تا نگاه ما به منطقه امنیتی و سیاسی است؛ وضع همین است..."
بخش اول
دکتر محمود #سریع‌القلم در سخنرانی خود با موضوع ایران و ژئوپلیتیک جدید خاورمیانه در دانشگاه شهید بهشتی:

🔹 خاورمیانه پس از جنگ سرد برای بار دوم به یک منطقه دو قطبی تبدیل شده است. در یک طرف روسیه، ایران، سوریه، حزب‌الله لبنان و گروه‌های افغانستان و عراق قرار دارند و در قطب دیگر آمریکا، اسرائیل، شورای همکاری خلیج‌فارس و مصر قرار گرفته‌اند.

🔹درحال‌حاضر اتفاق جدید این است که عربستان در حال همکاری استراتژیک با اسرائیل است و در زمینه‌های فنی، بازرگانی، امنیتی و نظامی با یکدیگر مشورت می‌کنند.

🔹عراق و ترکیه نیز به‌صورت متناوب و موضوعی با این دو قطب همکاری می‌کنند؛ مثلا ترکیه درباره اقلیم کردستان با ایران همکاری کرده، اما در زمینه مسائل اقتصادی و نظامی با اسرائیل همکاری می‌کند.

🔹 در مورد دلایل حضور روسیه در منطقه خاورمیانه، اکثریت نخبگان هیات حاکمه این کشور دنبال رسیدن به تفاهم با اروپا یا آمریکا و عادی‌سازی روابط خود با قدرت‌های دنیا هستند. درحالیکه در مقابل آمریکا هیچ جایگاه بین‌المللی برای روسیه قائل نیست.

🔹البته قدرت بین‌المللی نیز شاخصه‌های مختلفی از جمله شاخصه نظامی و اقتصادی دارد. از لحاظ نظامی روسیه به اندازه آمریکا توانایی نداشته و قدرت دریایی این کشور به اندازه آمریکا نیست.

🔹از سویی، روسیه متکی به نفت و گاز است و تحت‌تاثیر کاهش قیمت نفت و تحریم‌های آمریکا، ارزش روبل روسیه نصف شده است.

🔹پنج سال پیش این کشور ۵۲۷ میلیارد دلار صادرات داشت؛ اما این رقم اکنون به ۲۸۲ میلیارد رسیده است. پنج سال پیش رشد اقتصادی روسیه سه‌ونیم درصد بود و اکنون صفر و زیر صفر است.

🔹روسیه جایگاه پنجم و ششم اقتصاد بین‌المللی بوده؛ اما تا سال ۲۰۳۰ رتبه روسیه در اقتصاد بین‌الملل دوازدهم می‌شود.

🔹روسیه در حال تلاش است که در مدیترانه حضور دائمی داشته باشد و برای همین سوریه برای این کشور مهم است.

🔹اگر وضعیت قیمت نفت به همین‌گونه بماند، قدرت روسیه به افول می‌رود. حضور روسیه در سوریه به خاطر گرفتن امتیاز از آمریکا در اروپای شرقی است.

🔹آمریکا در تمام بحران‌های خاورمیانه دست برتر را دارد و فقط در سوریه آمریکا باید با روسیه هماهنگ باشد. در این بین، نقش چین نیز نقش اقتصادی و تجاری در منطقه و نه نظامی و سیاسی است.

🔹البته روسیه، چین و آمریکا در شرق آسیا، شرق اروپا و خاورمیانه زورآزمایی می‌کنند که خاورمیانه نسبت به سایر مناطق آسیب‌پذیرتر است.

🔹 درباره نقش و هدف آمریکا در خاورمیانه نیز باید توجه داشت که آمریکا از دو دهه پیش از فاز تولید به خدمات رفته است.

🔹در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی، چهار تریلیون دلار هزینه کرده و سهام یکدیگر را مجدد خریدند. با این کار قدرت مالی بانک‌ها و شرکت‌های آی‌تی افزایش یافت.

🔹موسسات مالی آمریکا در سال ۲۰۱۶، به میزان ۶۵ درصد درآمد کل آمریکا را از آن خود کردند؛ درحالیکه درآمد ۷۰۰ شرکت تولیدکننده چندملیتی در ۲۰۱۶، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافت.

🔹 ۴۶ درصد درآمد شرکت‌های آمریکایی در سال گذشته از آن شرکت‌های آی‌تی بوده است.

🔹نگاه ما به‌دنبال نگاه به دولت‌ها است و فقط رییس‌جمهور آمریکا را می‌بینیم؛ ولی اگر نگاه خود را به جهان شبکه‌ای نکنیم، به تحلیل درستی نمی‌رسیم.

🔹به‌طور مثال، هفته پیش دولت عربستان ۵۰۰ شرکت آمریکایی، اروپایی و ژاپنی را دعوت کرد تا در شمال مدینه منطقه‌ای ایجاد کرده و تمام تکنولوژی‌های دنیا را آنجا متمرکز کنند. خود آنها می‌گویند با این کار می‌توانند تفکرات وهابی را تغییر دهند.

🔹 در سال گذشته سنگاپور ۶۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است؛ درحالیکه این رقم در سال ۲۰۱۵ در ایران ۸۷۰ میلیون دلار است.

🔹سنگاپور یک جزیره به اندازه تهران است؛ اما به‌صورت شبکه‌ای کار می‌کند.

🔹قدرت در آمریکا یعنی شرکت‌های آی‌تی و بانک‌های این کشور. اپل سال گذشته ۷۰۰ میلیون آیفون در دنیا فروخته است. در واقع، قدرت آمریکا متعلق به بخش‌خصوصی این کشور است.

🔹 ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفت زیرا پس از انتخاب او در آمریکا، وزیر خارجه عربستان به این کشور رفت و یک ماه و نیم در آمریکا ماند و شبکه جدیدی ساخت که بنیان آن شبکه تجاری، سرمایه‌گذاری و آی‌تی بود.

🔹آنها رسما اعلام کردند در سال ۲۰۱۶، معادل ۱۶۰ میلیون دلار برای لابی در آمریکا خرج کرده‌اند.

🔹قرارداد نظامی ۴۷۰ میلیارد دلاری آمریکا و عربستان یکی از پیامدهای این حضور عربستان در آمریکا بود. در این قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلار در آی‌تی سرمایه‌گذاری می‌شود که عمده این پول به اسرائیل می‌رود.

🔹 در واقع، پول عربستان وارد آمریکا و اسرائیل می‌شود و از آن پول برای ایجاد نرم‌افزار جدید استفاده می‌شود.
T.me/bestdiplomacy