🔆 امروز، توجه به مرگ سقراط، یادآور اعدام «عقل» توسط «اکثریت» است. 🔆 باید از ایران دفاع کرد، به نام یا به ننگ«جواد طباطبایی».🇮🇷 🔆 درباره تاریخ، فلسفه، علمسیاست و علمحقوق. 🇮🇷: @MinervaEule1776 📚: https://t.me/denkenfurdenken
📍صورت استنطاق میرزا رضا کرمانی📍
📍صورت استنطاق میرزا رضا کرمانی📍
💎 درحالی که ناصرالدین شاه قاجار در هاویه بی التفاتی به امور کشور افتاده بود و کارگزاران می خوردند و می برند و می رفتند، میرزا رضا کرمانی در صورت استنطاق خود می گوید:
💎 «سالها است که سیلاب ظلم بر عامه رعیت ایران جاری است».
💎 او سپس می افزاید:«پادشاهی که پنجاه سال سلطنت کرده باشد هنوز امور را به اشتباه به عرض او برسانند و تحقیق نفرماید؛ و بعد از چندین سال سلطنت، ثمره آن، وکیل الدوله، آقای عزیزالسلطان، و امین خاقان و این دزدها و اراذل و اوباش و بی پدر و مادرهایی باشند که ثمره این شجره شده اند و بلای جان مردم، این شجر را باید قطع کرد که دیگر چنین ثمر ندهد: (ماهی زسر گنده گردد نی ز دم= ماهی از سر می پوسد نه از دم هایش). اگر ظلمی می شد از بالا می شد.
💎 بدیهی است که این بحران، ناشی از نظام سلطنتی بوده است که در آن، شاه، یگانه رأس هرم به شمار می آمده است و تصمیم گیری همه امور با او بوده است.
___________________________
💎 پانوشت:
💠 سیدجمال الدین اسدآبادی، پیشتر ضرورت قتل شاه را به برخی از کارگزاران یادآوری کرده بود. «ادوارد براون که در سال ۱۸۹۱، سیدجمال الدین اسد آبادی را در منزل ملکم خان، در لندن ملاقات کرده بود می نویسد:«در اثنای مذاکرات، من از وضعیت ایران جویا شدم و وی تا آنجا که در خاطر دارم پاسخ داد که تا «شش هفت» نفر گردن زده نشوند هیچ امیدی به «اصلاح» نمی توان داشت و می افزاید:«اولین فرد _ناصرالدین شاه_و دیگری _امین السلطان_ است(ر.ک به: ادوارد براون، انقلاب مشروطیت ایران، صفحه ۵۹).
💠 به نقل از تأملی درباره ایران؛ مبانی مشروطه خواهی؛ سیدجوادطباطبایی صفحه ۷۸؛ نشر مینوی خرد.
💠 چاه به چشمه ای که از آن آب می نوشیدیم حَسرَت می بُرد.
💠 حفظ ایران و مرزهای سرزمینی آن کانون تأمل درباره ایران است.
💠 @MinervaEule1776
💠https://t.me/denkenfurdenken