روزهای مهاجرت یک کارآفرین و مشاور به آلمان @sahandbehnam
تخصص و تجربه کاری، بسیار مهمه. نداشته باشید به طور قطع و یقین بیکار خواهید موند
تخصص و تجربه کاری، بسیار مهمه. نداشته باشید به طور قطع و یقین بیکار خواهید موند. سر سوزنی شک نکنید، درسته خیلی آدمهای اینجا دانششون از شما کمتره ولی یادتون نره اونها اینجا بدنیا اومدن، تجربه زندگی اینجا رو دارن و کارفرما هم یقینا اونها رو به شما ترجیح میده. یکی از دوستام که بصورت کاری اومده بود، میگفت توی محیط کار خیلی وقتها شده که رفتارهای مدیر عامل روی مخم رفته، چون به خودش اجازه داده به صرف خارجی بودن من، در دانش و توانایی و تجربه و نحوه عملکرد حرفه ای من شک کنه (البته بعد از ۵-۶ ماه درست شده! اون روز حتی در مورد یک مقاله که داشته مینوشت، دوست من رو صدا کرده نظرش رو بپرسه! یک پروژه رو هم به طور کامل داره خودش راهبری می کنه، حالا فکر نکنید پروژه شکافت هسته اتمه! ولی در همین حد که دیگه کسی کنار دستش نمیشینه و مانیتورش نمی کنه و دیگه حتی گزارش ازش نمی خوان و فقط خودش همه رو در جریان میذاره، یعنی کم کم اون جو شکسته شده). می خوام بگم در مقابل دانش آموخته های اینجا و بزرگ شده های اینجا، تنها برگ برنده شما تجربه کافی و قوی شماست. متاسفانه بسیاری از آدمها دچار توهم هستند، به میزان بسیار بسیار زیادی این رو در شرکتهای مهندسی که باهشون مراوده داشتم دیده بودم، سایر جاها هم یقینا همینطوری هستند. طرف تعطیل که چه عرض کنم، خود سه ماه تابستونه، بعد پای صحبتش که میشینی کلی ادعا داره و صداش هم بلنده من توی این مجموعه خیلی دارم تلاش می کنم و کسی هم قدر من رو نمی دونه و … اگر هم بذارنش کنار هیچ کس متوجه نبودنش هم نمیشه! این آدم بلند شه بیاد اینجا، سرنوشت تاریک و شومی در انتظارشه، این رو می تونم تضمین بدم.
استقامت و پافشاری هم خیلی مهمه. همه اونهایی که بالا گفتم رو دارید ولی باز اینجا گیر خواهید کرد. شک نکنید. میتونید غر بزنید و به زمین و زمان بد وبیراه بگید، اما مایوس نشید و پافشاری کنید تا بالاخره به نتیجه ای که می خواهید برسید. برای خیلی از دوستان من ۳ تا ۹ ماه طول کشید. راه های مختلفی رو هم امتحان کنید. یکی از دوستام سعید، بار اول که رفت استرالیا کار گیرش نیومد، اما اینبار که رفت یه کار خوب گیرآورد.یادتون باشه لزوما اونی که شما دلتون می خواد ممکنه در مرحله اول جور نشه. اگر همه اون موارد بالا رو دارید، یکم توقع رو باید پایین بیارید (خیلی نه ها، طوری نشه که احساس کنید به شعورتون داره توهین میشه). رزیتا یکی دیگه از دوستای من از موقعیت مدیریتی که تو ایران داشت اومد و رفت سراغ برنامه نویسی و طراحی بانکهای اطلاعاتی، با اینکه به نظرم خیلی زن باسواد و لایقی بود ولی دنبال موقعیت مدیریتی اول کار نرفت. خلاصه اینکه حتما در بیش از یک زمینه تخصص پیدا کنید تا بتونید به راحتی بینشون سوییچ کنید.
امیدوارم موفق باشید.
@dotDE