خلاصه بعد از ۳ هفته جستجو توی اینترت توسط من و همسر و دوستم افشین و رنه، اتفاقی یه فورد فوکوس استیشن مدل ۱۲، ۲۰۱۴ (اینجا فقط سال م

خلاصه بعد از ۳ هفته جستجو توی اینترت توسط من و همسر و دوستم افشین و رنه، اتفاقی یه فورد فوکوس استیشن مدل ۱۲، ۲۰۱۴ (اینجا فقط سال ماشین مهم نیست، ماه هم مهمه) و البته اتوماتیک توی سایت AutoScout24 پیدا کردم. بعدا فهمیدم ۱۰ دقیقه بعد از اینکه طرف گذاشته روی شبکه بهش زنگ زدم! با افشین رفتیم مولهم (یه شهر نزدیک) و ماشین و دیدیم و برای فردا صبح قرار گذاشتیم که بریم ماشین رو به DEKRA که یه جور مراکز معاینه فنی ماشین هست، نشون بدیم که یوقت مشکلی نداشته باشه. فردا صبح با رنه دوست آلمانیم (همون که زرشک پلو با مرغ درست کرده بود) رفتیم و ماشین و گرفتیم و یکم باهاش دور زدیم و با فروشنده قرار گذاشتیم بیاد DEKRA. خیلی برام جالب بود، طرف یه کارت شناسایی از رنه گرفت و ماشین رو داد بهمون، ۱۰ یورو هم داد یکم سر راه توش گازوئیل بزنیم. خلاصه چند تا دور زدیم و رفتیم DEKRA، ماشینو کارشناسشون چک کرد و گفت همه چیزش اکی هست، فقط باید براش لاستیک زمستونی بگیری (اینجا باید زمستونها لاستیک زمستونی بگیری و تابستونها تابستونی، وگرنه تصادف کنی بیمه پولتو نمیده) و همینطور لنت عقبتو عوض کنی. بعدشم همونجا گواهی استاندارد ماشین که به TUV معروفه رو برامون ۲ سال دیگه تمدید کرد و ۱۰۰ یورو هم از فروشنده گرفت و اومدیم بیرون. بعدشم رفتیم و یه قرارداد بینمون نوشتیم و ماشینو خودش با یدک کش آورد گذاشت در خونمون و رفت. اینجا خیلی جالبه، اگه شما برگ سبز و کارت ماشین دستت باشه. خودت میتونی بری کارت ماشین رو به اسم خودت کنی و پلاک بگیری! پس باید حواست باشه برگ ماشین رو یه جای امنی مخفی کنی.
زنگ زدم به یکی از این بچه هایی که نمایندگی بیمه هستن مدل و مشخصات ماشین رو براش فرستادم و ازش یه شماره برای بیمه ماشین گرفتم.این شماره رو باید برای پلاک کردن داشته باشید. وقتی پلاک کردین، کیلومتر ماشین و عکس کارت جدید رو به بیمه میدین و بهتون بیمه نامه رو میده. بعدا کامل داستان بیمه هارو براتون مینویسم. اینجا دستشویی میری باید اول خودتو بیمه کنی، وگرنه چاه بگیره بیچاره ای😂. قبل اینکه ماشین بخرید همیشه به چند تا چیز باید توجه کنید. اولیش هزینه سوخت و بیمه و مالیات هست. مثلا فرزین یکی از دوستام میگفت، یبار یه BMWسری x5 خریده، بعد فهمیده باید کلی پول بیمه بیشتر از یه سری ۷ بده! چون تو آلمان این مدل ماشینو خیلی میدزدن و میبرن رومانی. یا ماشینی که قدرتش بالا باشه، آمار تصادفاتش زیاد باشه، یا شهری که زندگی میکنید آمار تصادفاتش بالا باشه، تعداد سالهایی که بدون سانحه توی آلمان (نه ایران) رانندگی کردین، میزان کیلومتری که قراره توی یک سال رانندگی کنید(من گفتم ۹۰۰۰ کیلومتر، بعد میشه بیشترش کرد) و ... اینها همشون روی قیمت بیمه اثر میزاره.
از اونجایی که تو آلمان هرکاری بخوای بکنی باید وقت قبلی بگیری و ۴ هفته بعد بری، یه امکان گذاشتن که صبح زود (۶ صبح) بری توی صف واستی و ۸ صبح که مرکز صدور پلاک ماشین باز میشه، یکی از ۱۰،۲۰ نفری باشی که بدون نوبت قبلی بهت بین اونهایی که اینترنتی وقت گرفتن، شماره بدن.
توی هر شهر چند مرکز شماره گذاری هست به نام KFZ-Zulassungsstelle که با کارت ماشین، برگ سبز، شماره بیمه ماشین، گواهی TÜV، کارت اقامت و برگه ثبت نامتون توی شهر میرید و پلاک ماشین رو میگیرید. من توی اینترنت گشتم و نزدیک خونه خودمون یه مرکز پیدا کردم که هزینه اش ۳۶ یورو میشد. اگه میرفتم مرکز شهر، باید ۶۰ یورو میدادم. رنه بهم گفته بود مرکز به مرکز قیمتش فرق میکنه. بعدم فهمیدم که اگه برم طبقه پایین همون ساختمون پلاک بخرم باید ۳۵ یورو بدم ولی اونور خیابون یه مغازه پلاک سازی هست که با ۱۵ یورو پلاک میسازه.(یه پسره سوییسی توی وبلاگش نوشته بود). خلاصه صبح ساعت ۶ صبح رفتم توی صف و نفر دوم شدم. ساعت ۸ در ساختمان باز شد. و رفتیم بالا، یه خانمی پای کامپیوتر شماره داد ‌و شماره من شد ساعت ۹:۱۰ صبح. چندتا فرم هم داد که به مدد گوگل ترانسلیت ترجمه‌شون کردم و پرشون کردم. نوبتم که شد رفتم داخل اتاق و یه خانم مهربون که انگلیسیشم خوب بود فرمهارو گرفت و یه کارت اعتباری داد و بهم گفت برو پلاک بخر و با این کارت پای دستگاه پول بده. منم ۱۰ دقیقه ای کارهارو کردم و برگشتم. جالب اینجا بود که تا من کارم با این خانومه تموم نمیشد، سیستم کس دیگه ای برایش نمیفرستاد.
بله دیگه خوشحال پلاک رو گرفتم و با یه برچسب استاندارد که داده بود اومدم خونه و پلاک رو چسبوندم. اینها هم عکسهای اون روزه. این هم بگم که فعلا خودم نمیتونم باهاش رانندگی کنم. چون با گواهینامه بین‌المللی فقط ۶ ماه از وقتی اقامت گرفتی، فرصت داری رانندگی کنی و من ۶ماهم تموم شده و درحال خوندن برای گواهینامه گرفتن هستم. فعلا همسر محترم رانندگی میکنه