روزهای مهاجرت یک کارآفرین و مشاور به آلمان @sahandbehnam
آداب میز غذا در آلمان.. سلام و احوالپرسی آلمانیها در همین مرحله تمام میشود
آداب میز غذا در آلمان
در آلمان وقتی که عدهای در رستوران نشستهاند و برای هر تازه وارد دیگری که میخواهد به این جمع بپیوندد هیچ کس از جای خود بلند نمیشود و نظم رستوران را به هم نمیریزد، تازه وارد به محض ورود ضمن گفتن ظهر،عصر یا شب بخیر پیش هرکسی که جا بود (صندلی خالی بود) و بناست بنشیند با همان یکنفر فقط دست میدهد و سپس دو ضربه با پشت انگشت اشاره به میز میکوبد و سلامی به همه میدهد. سلام و احوالپرسی آلمانیها در همین مرحله تمام میشود.
ماچ و بوسه زیاد بینشان رواج ندارد و اگر دوست دارید گفتگویتان با یک آلمانی به خوبی انجام شود، حتما فاصله مناسب را با آن فرد حفظ کنید.
چنانچه در رستوران برای صرف غذا میروید اگر آرنج های خود را روی میز قرار دهید دور از ادب است و در رستوران نباید موقع غذا خوردن از مچ دست بیشتر روی میز قرار گیرد و موقع غذا خوردن باید چنگال غذاخوری را تا اتمام غذا به دست داشته باشید و هرگز نباید چنگال دردست راست قرار گیرد.
قبل از این که به رستوران بروید نیز اول باید مطمئن شوید که آیا رستورانی که میروید، خیلی با کلاس است یا نه؟ اگر بود، ناچار باید با کت و شلوار بروید. خانمها هم بهتر است از لباسهای رسمی استفاده کنند
این قانون حتی برای برخی از رستورانهای ایرانی نیز صدق میکند. اما بیشتر رستورانهای ایرانی و ترک در این شهر، مکانهای راحتی هستند که میتوانید با همان لباسهای معمولی به آنجا بروید. رستورانهایی که غذاهای آماده (FastFood) سرو میکنند نیز از این قائده مستثنی هستند.
قیمتها هم بسته به میزان اشرافی بودن رستوران متفاوت است. رستورانی که در آن موسیقی زنده اجرا شود یا از شما بخواهند که لباس رسمی در آنجا بپوشید، رستوران گرانی هست. برای صرف یک وعده غذا در دوسلدورف میتوانید از چهار یورو تا صد یورو بپردازید. رستورانهای ترکی و یونانی و البته ایرانی از رستورانهای ارزانی است که در انواع ایرانی و ترکی میتوانید غذای با گوشت قرمز و حلال پیدا کنید. دونر کباب با همان دستگاههایی که در ایران میشناسید در آلمان هم مشغول چرخیدن است. رستورانهای یونانی برای زیتونهای خوبی که دارند زبانزد هستند. رستوران دریایی با انواع و اقسام آبزیان پخته شده نیز در آلمان زیاد است. رستورانهای دریایی نیز به دو صورت معمولی و Fast Food وجود دارد.
انعام دادن در رستورانها از آداب مردم آلمان است و معمولاً برای این کار پانزده درصد از بهای غذا را به گارسون میدهند. برای پرداخت بهای رستوران در بسیاری از رستورانها میتوانید از کارتهای اعتباری بینالمللی یا کارت بانکهای آلمانی نیز استفاده کنید. پرداخت نقدی هم که موجب خوشنودی صاحب رستوران است.
آلمانها معمولا در روزهای یکشنبه (که تعطیل هستند) به جای صبحانه و ناهار وعده غذایی به نام «برانش» میخورند که از ساعت یازده تا دو بعد از ظهر سرو میشود.
@dotDE