در آلمان ۲ نوع بیمه وجود داره: دولتی و خصوصی

در آلمان 2 نوع بیمه وجود داره : دولتی و خصوصی

در مورد خصوصی دقیقا با اون طرز فکری که ما داریم خیلی فرق می کنه ! ما تو ایران این طرز فکرو داشتیم که هر چیزی که خصوصی باشه باید بهتر و با کیفیت تر و در نتیجه گرونتر باشه! اما خب در آلمان اینطوری نیست! بیمه های خصوصی با هزینه کمتر ( مثلا care concept با حداقل 26 یورو در ماه) مشتری رو بیمه می کنن اما در عوضش زمانی که شما به پزشک مراجعه می کنید ، اول باید خودتون پول معالجه رو بدین ، بعد صورتحساب رو برای بیمه بفرستین تا بیمه یه درصدی ( که الان دقیق یادم نیس چند درصد) رو به حسابتون واریز می کنه! و چون هزینه های درمان به صورت آزاد در آلمان بالاست ، در نتیجه اصلا منطقی نیست و ریسکش بالاست که آدم بخواد بیمه خصوصی شه!

بیمه care concept به صورت اینترنتی میتوان درخواست داد و یا هر ماه شما به حسابشون واریز کنی و یا اینکه به صورت خودجوش خودشون هر ماه از حسابت کم کنند. که این بیمه برای کسانی که دوره های زبان آلمانی رو میگذرونن واجب است.

بیمه دولتی:
2 تا بیمه دولتی وجود داره که از همه شناخته تر هستند : AOK و TK
بیمه دولتی به این صورت هستش که شما ماهی 79 یورو پرداخت می کنید و به شما یک کارت هوشمند ( مثه کارت سوخت ایران :دی ) می دن که وقتی به دکتر مراجعه می کنید ، یک دستگاه کارت خوان دارن که کارت و می کشن و تمام!!!!
یعنی تمام هزینه ها پرداخت میشه و دیگه شما نگرانی و استرس از بابت پرداخت هزینه ها ندارین! اما این بیمه ها فقط برای کسانی که زیر 30 سال سن دارن قابل استفاده هستش! و اگر هم در کشورهای اتحادیه اروپا دکتر برین! باز تمام هزینه ها از طرف بیمه پرداخت میشه!
تفاوت AOK و TK تا جایی که من می دونم زیاد نیست! فقط یک تفاوت مهم دارند که اولی برای هر ایالت یک اداره داره و با ایالات دیگه در ارتباط نیستن! در نیتجه اگر شما بخواین اسباب کشی کنین به یک جای دیگه باید اینو به بیمه هم اعلام کنین! اما بیمه TK سراسری هست و به اصطلاح در تمام آلمان سینک هست