روزهای مهاجرت یک کارآفرین و مشاور به آلمان @sahandbehnam
از دیروز تعطیلات دوهفتهای مدارس اینجا شروع شد. اکثرا رفتن تعطیلات برنامه ریزیشده شون
از دیروز تعطیلات دوهفته ای مدارس اینجا شروع شد. این روزها فستیوال اکتبر هست و آخر این ماه هم جشن هالوین. اکثرا رفتن تعطیلات برنامه ریزیشده شون. میشه گفت یک نظام برنامه ریزی شده توی این مملکت کار میکنه. خود ما هم دیگه میخوایم مهمون دعوت کنیم، از یک ماه قبل، روز و ساعتشو باهاش فیکس میکنیم.
انگار یه سری آدم اینجا نشستن و دارند برای همه چیز فکر میکنن، البته توی ایران هم هستند از این آدمها، ولی طرز فکرشون و اولویتهاشون یکم باهم فرق میکنه. تو ایران درباره اینکه چی آدم رو تحریک میکنه و چی روزه و وضو رو باطل میکنه فکر میکنن، انگار یه مشت آدم هر روز صبح صبحونه ویاگرا میخورن بعد میرن سر کار😂 خوب نتیجش میشه اینکه مملکت بیشتر از محدوده شرت براش برنامه ریزی نمیشه. احتمالا یکی رفته بهشون درباره شورت ترم پلنینگ یه چیزهایی گفته، اینها هم فقط شورتشو فهمیدن و بقیشم فکر کردن یه چیزی تو شورته.🤣 خلاصه اینجا درباره کوچکترین تا بزرگترین مسائلی که یک فرد، خانواده و جامعه میتونه درگیرش بشه، قانون نوشتن و برنامه ریزی کردن. برای هر قانونی هم که نوشتن، براش یه راه دور زدن هم بصورت قانونی نوشتن. که اگه یوقت شرایط اورژانسی پیش بیاد، افراد با نقض قانون، عادت نکنن به قانون شکنی. و حس کنن قانون تو شرایط ویژه هم کارایی داره. هر چیز و هر کجا رو که نگاه میکنی براش یه فلسفه دارند. مثلا اینجا بخشهای ویژه و کارخانجات از ساعت ۷ صبح، مدارس و ادارات از ۸، مغازه ها و بانکها و کتابخانه ها از ۱۰ صبح شروع به کار میکنن. کتابخانه ها و برخی از سرویسهای عمومی یکشنبه ها و دوشنبهها تعطیل هستند. شهرداری یک روز وسط هفته تعطیل هست و ...
اولش فکر میکنی چقدر خر تو خره. ولی بعد میفهمی چقدر برای هر کاری برنامه ریزی و فکر شده!
کتابخانه ها و بانکها و مغازه ها ۱۰ صبح شروع به کار میکنن، که تا ۶ عصر باز باشند، اینجوری هم ۸ ساعت کار کردن و هم کارمندها که تا ساعت ۴ عصر سر کار هستند، وقت دارند خرید کنند و به کارهای بانکیشون برسند و کتابخانه برند. کتابخانه ها ۲ شنبهها تعطیل هستند، چون هم کارمندهاشون به کارهای اداریشون برسند و هم شنبهها که مدارس و ادارات تعطیل هستند، ملت بیان کتابخونه. این اتفاق برای کارمندان شهرداری هم در طول هفته میوفته معمولا چهارشنبه ها تعطیلند، عوضش بعضی از روزهای تعطیل توی سال، اونها سر کار هستند که مردم به کارهای مربوط به شهرداریشون برسند.
هر فصل مدارس ۲ هفته تعطیلی دارند و تابستانها ۶ هفته. اینجوری خانواده های بچه مدرسهای دار هم تو هر فصل میتونن به تعطیلات برن. و هزارتا مثال دیگه که میشه براتون زد که چقدر برنامه ریزی اجتماعی اینجا روش کار شده. نمیدونم میدونید یا نه، ایران یکی از کمترین تعطیلات رو توی دنیا داره ولی بینظم ترینشو. کشوری که تقویمش شمسیه و تعطیلاتش قمری و تا شب قبل از رویت ماه، یه مملکت نمیدونه فردا باید بره سر کار یا نه!
@dotDE