چقدر حقوق بگیریم خوبه؟.. خب هرچی بیشتر بهتر. سوال احمقانه‌ایه 😂

چقدر حقوق بگیریم خوبه؟

خب هرچی بیشتر بهتر. سوال احمقانه‌ایه 😂

اما یه مهندس متخصص اینجا حقوقش برای شروع کار ۳۵۰۰ یورو هست و بعد از چند ماه میشه ۴۵۰۰. البته برای کارهای غیر تخصصی حقوق از ۲۵۰۰ شروع میشه و کارهای کارگری ۱۵۰۰ یورو. بچه هایی که تو حوزه‌های نرم افزار، هوش مصنوعی، داده کاوی، بیگ دیتا، برنامه نویسی حرفه ای وب، الکترونیک دیجیتال، ایرودینامیک و ... کار میکنند بعد از ۲،۳ سال حقوقشون بالای ۶۰۰۰ یورو میشه. البته من کسانی رو هم دیدم که همون سال اول ۱۰،۰۰۰ یورو میگیرند. ولی هم کارشون خیلی خفنه و هم شانسشون خوبه و جاهای خوبی استخدام شدن. البته برای مدیران رده بالا اعداد خیلی بالاتر از این ارقام هست.
خب اینجا میشه گفت بین ۴۰ تا ۵۵ درصد حقوقتون راحت میره برای بیمه و مالیات.
اگه مجرد باشید توی گروه مالیاتی ۱ قرار میگیرید و بیشترین مالیات رو میدید. اگه مجرد باشید ولی با بچه‌تون زندگی کنید گروه ۲، متاهل باشید گروه ۳، همسرتون هم کار کنه و حقوقش هم اندازه شما باشه گروه ۴ و اگه حقوقش از شما کمتر باشه ، شما گروه ۳میشید و اون گروه ۵.
اینجا یه آپارتمان ۱۰۰ متری توی جای خوب شهر بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو، بستگی به شهر و شرایط خونه، هزینشه. و یک ویلا بین ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو.
اگه اقامتتون دائم شده باشه، بهتون وام میدن که خونه بخرید. (خود بانک میاد دنبالتون که وام بگیرید) مثلا با حقوق ۴۵۰۰ یورو بانک بهتون ۳۰۰،۰۰۰ یورو وام ۳۰ ساله میده (اگه زن و شوهر با همچین حقوقی کار کنند، ۲ برابر) و بهره بانکی هم الان حدود ۲ درصد در سال هست. یعنی میتونید خونه ای که الان براش ماهی ۱۵۰۰ یورو اجاره میدید رو با همون پول و شایدم کمتر بخرید و قسط بانکشو بدید. البته ۱۰٪ قیمت خونه رو باید خودتون داشته باشید که هزینه مالیات و ... خرید خونه رو بدید. (اینجا مالیات خرید رو خریدار میده).
با این حساب کتاب که براتون کردم، اگه یک زن و شوهر مهندس یا متخصص، هر دو کار کنند و ماهی ۴۵۰۰ یورو حقوقشون باشه. اینجا زندگی خیلی مرفهی دارند. چون ماهی ۵۵۰۰ یورو دریافتی دارند و ۳۰۰۰ یورو میدن برای قسط خونه. (خونه ۶۰۰،۰۰۰ یورویی) و ۱۰۰۰ یورو میدن برای قسط ۲ تا ماشین آخرین سیستم. ۱۰۰۰ یورو در ماه خرج میکنند و ۵۰۰ یورو هم پس انداز.

@dotDE