پنج نکته جالب از آلمانی‌ها.. یک مثل آلمانی میگوید: «کشورهای دیگر، آداب و رسوم دیگر».. ۱

پنج نکته جالب از آلمانی‌ها

یک مثل آلمانی میگوید: "کشورهای دیگر، آداب و رسوم دیگر"

1. جدا کردن زباله ها:
گفته می شود که جدا کردن زباله ها در آلمان خود به اصطلاح یک علم است. در هیچ کشور دیگری در جدا کردن زباله ها چنین تلاشی صورت نمی گیرد. مردم حتی قبل از این که زباله ها در زباله دانی عمومی انداخته شوند، در خانه های شان آن ها را از هم جدا می کنند: کاغذ، پلاستیک، قوطی های مواد خوراکی، زباله های بیو یا زباله های گیاهی که برای محیط زیست مضر نیستند و مواد غذایی اضافی. اگر چه برخی بر این باورند که در جدا کردن زباله ها اغراق صورت می گیرد، اما با‌اینحال در بسیاری از شهرهای آلمان این کار مرسوم است.

2. الگو بودن
شب است و بارانی. در خیابانها خودروهای کمی در حال حرکت اند. با این حال عابرین پیاده پشت چراغ قرمز می‌ایستد تا چراغ سبز شود و اجازه عبور برایشان صادر شود. در اینجا نه تنها عابر به قوانین احترام می گذارد بلکه باید یک نمونه یا الگو برای اطفال نیز باشد.

3. پرداخت صورتحساب به طور جداگانه:
آلمانی ها زمانی که مثلاً به رستوران و یا کافی شاپ می روند، در آخر هر کس پول خود را می دهد. نه این که یک نفر پول تمام گروه را بدهد. در چنین شرایطی مردم از فرهنگ های دیگر، شگفت زده می شوند که حتی بعضاً زن و شوهر آلمانی وقتی به رستوران می روند پول‌شان را به طور جداگانه پرداخت می‌کنند. اما آلمانی ها خود می گویند: "کشورهای دیگر، آداب و رسوم دیگر".

4. حیوانات خانگی
نتیجه یک نظرسنجی نشان داده است که 28 درصد از آلمانی ها در خانه خود پت دارند. 23 درصد یک سگ دارند و در مجموع حدود هفت میلیون حیوان خانگی وجود دارند. بسیاری از آلمانی ها دوست دارند سگ داشته باشند. از سوی دیگر برای آلمانی ها فضولات سگ از چیزهایی است که شدیداً تهوع آور است.

5. خطاب "تو" و "شما"
در زبان آلمانی دو ضمیر برای خطاب کردن وجود دارد: برای رفتار خودمانی و دوستانه از ضمیر "تو" و در شرایط رسمی و برای احترام قائل شدن از ضمیر "شما" استفاده می شود. اساساً کاربرد ضمیر "شما" به فرد اعتماد بیشتری می دهد. "شما" خطاب کردن، تنها برای فاصله گرفتن با مخاطب استفاده نمی شود بلکه جنبه مودبانه را نیز دارد. به ویژه وقتی سلسله مراتب مطرح باشد و یا در یک چارچوب رسمی استفاده "شما" مناسب است.
@dotDE