ما ایرانی‌ها انقدر احساس عدم امنیت میکنیم، کافیه که بفهمیم یه چیزی میتونه گرون بشه!

ما ایرانی ها انقدر احساس عدم امنیت میکنیم، کافیه که بفهمیم یه چیزی میتونه گرون بشه! یا یکم تخفیف خورده، خودمونو تو‌ خرید کردن چنان خفه میکنیم که قحطی بشه. حالا برعکس ما، آلمانيها بسيار هوشمندانه خريد مي كنند.

اول اينكه آلمانيها كمتر پيش مي آيد كه مثل ما پاساژگردي و فروشگاه رفتن بخشي از گردش و تفريحشان باشد كه در اين حين خريدي هم بكنند!

آنها معمولا همه چيز را وقتي كه نياز دارند و به اندازه خريد مي كنند.
حتي فريزرهايشان معمولا از نوع كم جا هستند و از هر چيزی به ميزان زياد خريد نمی‌كنند و انبار خانگی تشكيل نمي دهند!

جالب است حتي وقتی فروشگاهها حراج حتي با درصد بالا مي زنند ، آنها باز هول نمي كنند و فقط وقتي در اين حراجها شركت مي كنند كه نيازي داشته باشند . در غير اينصورت نيازی به خريد از حراجيها نمی بينند.
خلاصه روی هم رفته آنها آدمهايي مقتصد و ميانه رويی در خريد كردن به شمار می‌رود.

و گرچه خودشان اين سالها برای من و شمای جهان سومی نيازسازی کرده‌اند و ما را مشتری كالاهايشان كرده اند! اما خودشان خوب حواسشان جمع است كه به اندازه نيازشان خريد كنند.
جالب است اينجا حتی نزديك سال نو خبری از شلوغی و ترافيك شب عيد ما بهيچ عنوان نيست!

يك نكته جالب از اقتصاد آلمان و بازار خريد و فروش در روزهای نزدیک به عید بهتون بگم.

تقريبا از یکی دو‌ماه قبل حراجها از ٢٠درصد شروع میکنند و جالب اينكه هر چه زمان به سال نو نزديكتر ميشه قيمت كالاها نه تنها بالا نمیره كه بجاش درصد حراجها بالا و بالاتر میره!!

برعكس ما كه شب عيد برخی بازاريان محترم رسما خون ملت رو توی شيشه مي كنند و همه چيز رو سه لا پهنا و بلكم بيشتر به مشتريان عرضه میكنند و مشتری مداری رو به اوج مي رسونن!!
اينجا چنين فرهنگ عرضه و تقاضایی خريدار نداره!

خلاصه اينكه فكر مي كنم اين يك رسم ديرين هست كه مغازه داران و اهالي پاساژهای اينجا با پايين آوردن قيمتها در شب سال نو كمك كنند تا مردم سال نو رو با آرامش ،شيك و متنوع و البته با حداقل قيمت شروع كنند!
كاش اين رسم و فرهنگ نيكوي اقتصادي در كشور ما هم شكل بگيره.

@dotDE