حدود ۵ سال پیش یکی از کارمندام که جوان خوب و با استعداد ولی کم تجربه تو کار بود نشست زبان آلمانی خوند و از یک دانشگاه آلمانی تو‌ ر

حدود ۵ سال پیش یکی از کارمندام که جوان خوب و با استعداد ولی کم تجربه تو کار بود نشست زبان آلمانی خوند و از یک دانشگاه آلمانی تو‌ رشته مهندسی مخابرات در مقطع فوق لیسانس پذیرش گرفت و رفت آلمان، ۲،۳ سال بعد درسش تموم شد و الان نزدیک ۳ سال هست که کار میکنه، میخوام شرایط الان این جوان رو با وقتی ایران میموند مقایسه کنم:
الان ماهی حدود ۳۵۰۰ یورو در ماه حقوق میگیره، که حقوق متوسطی برای یک مهندس حساب میشه، با این پول میشه یک ماشین خیلی خوب مثل بی‌ام‌و سری ۵، یا آ او دی سری Q7 یا .... با اقساط ۴ ساله بخره که با هزینه بیمه کاملش میشه ماهی ۱۰۰۰ یورو، یک آپارتمان ۸۰ متری در جای متوسط رو به بالای شهر با هزینه آب و برق و گرمایش و شارژ اجاره کنه با ماهی ۱۰۰۰ یورو، ماهی ۱۰۰۰ یورو هم خرج کنه، ماهی ۵۰۰ یورو پس انداز کنه.
حالا اگه ایران مونده بود:
اون زمان حقوقش بود ماهی ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان الان میشد ماهی ۳،۵۰۰،۰۰۰ تومان.
بدون پول ودیه، با ماهی ۲،۵۰۰،۰۰۰ تومان، در منطقه متوسط رو‌ به پایین شهر می‌تونست یک آپارتمان ۵۰ متری اجاره کنه، با ماهی یک میلیون تومان بقیه هم سعی کنه زنده بمونه (یعنی روزی ۳۳،۰۰۰ تومان) تا یه زمانی یه پولی عیدی چیزی جور بشه که بتونه برای سال بعد ودیه خونه بده، چون سال بعد صاحبخانه اجاره رو حتما بالا میبره، ماشین هم پیشکشش.
@dotDE