*…دانایی؛ فهم و شعور است، ربطى به مدرك تحصيلى ندارد…* @Addmin_ir 👈 ادمین 👤 پیج اینستاگرام👇 Instagram.com/economy.7 تبلیغات پذیرفته می شود. (اولویت با تبلیغات آموزشی و کارگاه ها)👇👇 @Addmin_ir پیام رسان(در صورت ریپورت بودن)👇 @ECONOMY7BOT
✅گویی به اهدافمان پشت کردهایم. ✅در ایران برنامه ریزی توسعه نداریم. ✅دکتر عباس شاکری، اقتصاددان
✅گويي به اهدافمان پشت كردهايم
✅در ایران برنامه ریزی توسعه نداریم
✅دکتر عباس شاکری، اقتصاددان
⬅️درباره برنامهريزي بايد گفت به معناي واقعي كلمه برنامهريزي توسعه در ايران وجود ندارد؛ اينكه متناسب با واقعيتهاي جامعه، منابع و موقعيت كشور، اهدافي را براي جامعه ترسيم كنيم؛ براي رسيدن به آن اهداف، زيرساخت همه زيرمجموعههاي جامعه را مشخص كنيم و دولتها مسئوليت بپذيرند كه اين را با مشاركت مردم راهبري كنند و هرچه ميگذرد، حضور مردم در اين ميدان بيشتر شود، در كشور وجود ندارد؛ همه اينها در شوكدرماني و راهسازي خلاصه شده است.
⬅️البته بايد تأكيد كنم كه نفس برنامهريزي بهتر از نبود برنامه است، اما بايد توجه داشته باشيم اين سبك از برنامهها به اهدافي كه براي توسعه نياز است، منجر نميشود. يك رويه اين است كه فقط بررسي شود كه ميخواهيم به فلان هدف كمي برسيم و اين چقدر منابع نياز دارد. خب بايد پرسيد با كدام ساختار؟ با كدام نظام اداري؟ با كدام شفافيت؟ با كدام انضباط؟ با كدام حسابپذيري؟ با كدام تجارت؟ با كدام كسبوكار؟ همواره هم دنبال منابع هستند و منابع كه بههرحال وقتي به مرحله عمل ميرسد همواره در كمآمدن است. طبيعي است وقتي همه مسائل به اهداف كمي و منابع خلاصه ميشود، به ثمر نمينشيند.
⬅️بنابراين بهتر است توقع هم نداشته باشيم به نتيجه برسيم. از پس از جنگ تاكنون كه برنامهنويسي را شروع كردهايم، تقريبا روي يك ريل حركت كردهايم. با تفاوتهايي اندك ميان دولتها كه برخي پاكدستتر بودهاند و نتايج كارشان هم اندكي متفاوت بوده است؛ اما بدونشك به اهداف توسعه دست پيدا نكردهايم. اگر كمي بدبين هم باشيم ميتوانيم بگوييم، گويي به اهداف تعيينشده پشت كردهايم. اگر اينگونه نيست، چرا توليد نسبت به فعاليتهاي نامولد، مقهور و مهجور است؟
⬅️همه اين مشكلات وجود دارد، اما اينكه گمان كنيم بايد هرچه هدف خوب است را در برنامه بگذاريم، يا گمان كنيم كه برنامه يك بودجه چندساله است كه بايد يكسري اهداف در آن پشتسرهم رديف كنيم كه همهشان بار مالي داشته باشند، روندي بهغايت اشتباه است. روشن است كه اينگونه به اهدافمان نميرسيم؛ بايد يكبار براي هميشه از اينهمه تجربه درس بگيريم. پرسش من اين است كه اين دولت چندبار محاسبه كرده كه اين اهداف كمي تا چه حد تحققيافتني است؟
📚 منبع: گزارش روزنامه شرق از همایش "ارزیابی برنامه ششم توسعه" دانشگاه علامه طباطبایی
@economy7