تیولداری به سبک قاجار …✏️حتما شنیده‌اید که مملکت در دوران قاجار به روش تیولداری اداره می‌شد

تیولداری به سبک قاجار


✏️حتما شنیده اید که مملکت در دوران قاجار به روش تیولداری اداره می شد. یعنی اینکه هر ولایت ایران یک والی داشت و آن ولایت تیول آن والی بود. والی ها از شاهزادگان بلند مرتبه انتخاب می شدند. هر کس که میخواست والی شود مبلغی را به عنوان پیشکشی در یکی از اعیاد به سلطان تقدیم می کرد و شاه هم اگر صلاح می دید او را منصوب میکرد.

✏️ والی ها علاوه بر پیشکشی تعهد می دادند که سالانه مبلغی کلان را به خزانه واریز کنند. در ازای این مبلغ انها اختیار تام داشتند که ولایت خود را اداره کنند. حال چه بر سر رعیت بیچاره می اوردند تا هم مبلغ تعهدی را در بیاورند و هم خرج دستگاه عریض و طویل خود را داستانی ست پر ز اشک.

✏️والی سنتی فارس خاندان قوام بودند. انها سالانه مبلغ چهل کرور(معادل چهل هزار تومان امروز) به خزانه واریز می کردند. در عید نوروز معیرالممالک که از عمو زادگان ناصرالدین شاه بود ضمن تقدیم پیشکشی گرانبهایی تقاضای تیول فارس را میکند به ازای چهل و پنج کرور.

✏️شاه، فراشباشی را خبر میکند و فرمان می دهد ده ضربه شلاق به ماتحت عمو زاده بزند. وساطت افاقه نمی کند و معیرالممالک شلاق را میخورد و بعد از ان شاه می گوید تو را زدم که بقیه حساب کار خود را بکنند. مرد حسابی با همین چهل کرور قوام انچنان بلایی به سر مردم اورده که تا کنون پنج طایفه علیه حکومت یاغی شده اند و میرفت که دودمان قاجار را به باد دهند. تو میخواهی بیشتر بگیری؟ درست است که مختار هستید ولی حد نگه دارید که بمانیم.
_اقتصاد به زبان ساده
لینک کانال👇👇
@economy7
@economy7