رأی‌گیری در مجلس باید علنی باشد

رأی‌گیری در مجلس باید علنی باشد
این روزها برخی خود را آماده نامزدی انتخابات ریاست جمهوری می‌کنند که قبلاً نماینده مجلس بوده‌اند. مهرداد بذرپاش یکی از آن‌هاست که در قامت کاندیدای ریاست جمهوری سخن می‌گوید و نقد می‌کند. این‌ها درباره وضعیت بد اقتصاد و ضرورت اصلاحات در آن سخن می‌گویند. بذرپاش در آخرین نوشتار کانال خود نوشته است «تعارف نداریم اقتصاد ما در حال سقوط است. اقتصادی که در خدمت دولتمردان بوده و تا توانسته به کشور خدمت کرده؛ و حالا دولتی‌هایی که وظیفه داشتند به کمکش بشتابند فقط در حال فیلمبرداری از این شرایط هستند و اراده انجام کاری برای نجات اقتصاد را ندارند. شاید همانطور که اشرافیت فردی باعث شده تا ارباب کویتی خدمتکار، دغدغه نجات او را نداشته باشد، اشرافیت دولتی هم باعث شده تا دولت ما کاری به نجات اقتصاد نداشته باشد.» نقد کردن حق ایشان است و در این سخنی نیست، اما به یاد داشته باشیم که او نماینده مجلس و در هیئت رئیسه بوده است. آدم‌هایی از این جنس را می‌توان در معرض دو سؤال قرار داد:
1. آن زمان که نماینده مجلس بودید کدام طرح، ایده یا اقدام مؤثر برای اصلاحات ساختاری در نظام اقتصادی را آغاز کردید و برای پیشبرد آن تلاش نمودید؟
2. شما به طرح‌ها و لوایحی که ضرورت‌های اساسی اصلاحات اقتصادی در ایران را مد نظر داشتند، چگونه رأی دادید؟ حمایت کردید یا رأی منفی به اصلاحات اساسی اقتصاد ایران دادید؟
سؤال اول را می‌توان به طریقی دنبال و درباره آن تحقیق کرد یا خود ایشان می‌توانند درباره آن توضیح بدهند. سؤال دوم اما قابل پیگیری نیست زیرا رأی‌گیری در مجلس شورای اسلامی علنی نیست و رأی نمایندگان پنهانی است. این رأی پنهانی به مردم اجازه نمی‌دهد رفتار نماینده‌ای را که انتخاب کرده‌اند رصد کنند. مردم برای مثال در 7 اسفند 1394 سی نفر نماینده فهرست امید را با رأی قاطع برای پیگیری خواسته‌های مشخص اصلاح‌طلبانه راهی مجلس کردند، اما نمی‌توانند پیگیری کنند نماینده‌ای که با رأی اصلاح‌طلبان پا به مجلس نهاده، واقعاً در رفتار رأی‌دهی خود در مجلس چگونه عمل می‌کند. رفتار نماینده در رأی‌دهی به طرح‌ها، لوایح، رأی اعتماد وزرا و بقیه موارد، آشکار نیست. همین پنهانی بودن رأی به نمایندگان اجازه می‌دهد تا حتی وارد زد و بندهای سیاسی شوند و بی‌توجه به پایگاه رأی خود در مجلس رفتار کنند. آیا امروز به‌واقع می‌دانیم اصلاح‌طلبان و در رأس آن‌ها محمدرضا عارف به چه طرح‌ها و لوایحی رأی مثبت یا منفی داده است؟
اگر نظام رأی‌گیری در مجلس علنی بود و آراء داده شده توسط هر نماینده در تاریخ مجلس ثبت می‌شد، امروز می‌توانستیم بدانیم مهرداد بذرپاش که این همه ادعای علاج اقتصاد ایران را دارد، در گذشته و برای اصلاح اقتصاد ایران از قدرت نمایندگی خود چه استفاده‌ای کرده است. یادتان باشد که هیلاری کلینتون در انتخابات آمریکا از سوی ترامپ به این متهم شد که در جریان حمله به عراق، رأی مثبت به حمله داده است. یعنی رفتار سیاسی او ثبت شده بود.
رأی نمایندگان مجلس که علنی شود، یک گام به سوی شفافیت و عقلانی‌ کردن رفتار سیاسی است. رأی نمایندگان مجلس که علنی شود، نماینده «تاریخ و شناسنامه پیدا می‌کند.» رأی نماینده، تاریخ و شناسنامه اوست. رأی نماینده مجلس که علنی باشد، ظرفیت او برای معامله کردن بر سر رأیش کاهش می‌یابد و پاسخ‌گویی افزایش می‌یابد. هر نماینده باید پاسخ‌گوی رأی به طرح‌ها و لوایح باشد.
حال که ایام انتخابات است و همه از پاسخ‌گویی، اصلاحات و شفافیت دم می‌زنند، بیایید علنی‌شدن رأی‌گیری در مجلس را پیگیری کنیم. شعارهای بزرگ صداقت مدعیان را نشان نمی‌دهد، اقدامات کوچک اما مهم معیارهای بهتری برای سنجش عملکرد مدعیان شفافیت است.
#رأی‌گیری_علنی_در_مجلس
(اگر خواندن این متن را مفید می دانید، برای دیگران نیز ارسال کنید.)
https://telegram.me/fazeli_mohammad