دولت در سایه یا سایه‌ای بر سر دولت؟. (محمد فاضلی)

دولت در سایه یا سایه‌ای بر سر دولت؟
(محمد فاضلی)
🔹 جناب آقای سعید جلیلی ایده تشکیل «دولت در سایه» را مطرح کرده‌اند و در بیانیه‌شان - آن‌گونه که در خبرها آمده - آورده‌اند «معتقدان به گفتمان انقلاب اسلامی وظیفه و حق خود می‌دانند با نگاهی ملی و فراتر از رقابت‌های انتخاباتی به مثابه «دولت در سایه» در چارچوب قانون و اخلاق، منتخب ملت و دولت او را در جهت رفع کاستی‌ها، تصحیح ایرادها و حرکت در مسیر خدمت به مردم، تعالی فرهنگ، مبارزه با فساد، ایجاد اشتغال و رونق تولید و افزونی عزت و اقتدار در روابط خارجی یاری نمایند و بیانگر مطالبات مردم باشند.»
🔹 من اگرچه ترجیح می‌دهم همه فعالان سیاسی نظیر ایشان مسیر تحزب را تقویت کنند و به عوض ایجاد دولت در سایه، با ایجاد یک حزب مسئول و پاسخ‌گو، ظرفیت آراء خود را برای نقد عالمانه دولت و ارائه راهکارهای دقیق و کارشناسانه به‌کار بگیرند؛ دو نکته هم درباره سخن ایشان دارم.
🔹 اول، حاصل همه تلاش‌های ایشان و هم‌فکران‌شان در سال‌های 1392 تا 1396 در نقد دولت، شناسایی مسائل اساسی کشور و ارائه راهکارهای حل مسائل در سه جمله خلاصه شد: تقسیم جامعه به 4 و 96 درصد؛ ارائه یارانه 150 هزار تومانی؛ و بیکارانه 250 هزار تومانی. خوب نیست که منتقدان سخت‌کوشی نظیر ایشان بعد از چهار سال تلاش، کل برنامه نجات مملکت‌شان همین سه کلمه باشد بدون آن‌که بتوانند یک متن منسجم و دقیق درباره مسأله‌شناسی کشور و راهکارهای حل مسائل منتشر کنند. دولت سایه‌ای هم اگر تشکیل می‌دهند، خدا کند حاصل کارش بیشتر از حاصلی باشد که در این چهار سال به دست آوردند و به ملت ارائه نمودند.
🔹 دوم، خوب است جناب آقای جلیلی و دوستان‌شان فقط «دولت در سایه» تشکیل دهند، و خدای ناکرده نخواسته باشند «سایه‌ای بر سر دولت» تشکیل بدهند. جناب جلیلی و جناح و تفکرشان ابزارهایی دارند که بر سر دولت منتخب سایه بیندازند؛ و خدای ناکرده «دولت در سایه» عبارت پوششی برای «سایه‌ای بر سر دولت» منتخب اکثریت (و موظف به رعایت‌ حقوق و آزادی‌ها و مطالبات همه مردم ایران) نباشد.
(این متن را اگر می‌پسندید برای دیگران هم ارسال کنید.) @fazeli_mohammad