👈 میراثی که از کاسترو برجای ماند …

👈 میراثی که از کاسترو برجای ماند...

✍ مهدی نوربخش، استاد ایرانی روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه علم و تکنولوژی هرسبورگ آمریکا، در یادداشتی که برای انتشار در اختیار راهبرد قرار داد؛ می نویسد:

✍ فیدل كاسترو از دنيا رفت و كوبايی را با صد سال عقب ماندگی اقتصادی و علمی به ارث گذاشت.

✍ مردی كه با شعارهايی ضدامريكايی بيش از ٤٩ سال با استبداد مطلق بر آن كشور حكومت كرد؛ فكر می كرد كه بهتر از تمام مردم كوبا می داند و می فهمد.

✍ ديكتاتورهای مدرن در زمان بسيار حساسي در تاريخ تصميم گرفته اند بنام سوسياليسم و يا ارزش های فراجهانی ديكتاتور باشند و كشور خودرا در انزوای جهانی نگه دارند.

✍ جهانی شدن كه در طول سه دهه گذشته تغييرات عمده ای در اقتصاد، تكنولوژی و.....ايجاد كرده است، دنيای امروز مارا به سه طبقه متفاوت تقسيم كرده است.

✍ اول: كشورهای توسعه يافته كه خود به رشد اين جهانی شدن همت گماشته و بيشترين استفاده را از بازار و تكنولوژی جهانی شده برده اند.

✍ دوم: كشورهایی كه توانسته اند از اين جهانی شدن بهره گرفته و اقتصاد بسيار روبه رشدی را پايه گذاری كنند. كره جنوبی و تا حدودی برزيل نمونه اين كشورها هستند.

✍ سوم: كشوهایی كه به دلايل مختلف ساختاري و ... از اين جهش عظيم عقب مانده اند. اين كشورها آینده بسيار دشواری را در پيش روی خواهند داشت؛ بخاطر اينكه سرعت جهانی شدن در طول سی سال گذشته در ساختار سياسی و اقتصادی بسياری از كشورها تاثير گذاشته است.

✍ عقب ماندن از اين تاثيرات از آمادگی آنها برای پيوستن به اين جهش جديد بشدت كاسته است. کوبای کاسترو یکی از این کشورها بود.