آموزش و پرورش: سیمی کردن و کتب کمک آموزشی. محمد فاضلی

آموزش و پرورش: سیمی کردن و کتب کمک آموزشی
محمد فاضلی
چند سالی است که علاوه بر همه مشکلاتی که برای طیفی از والدین ایجاد می‌کند – از انتخاب مدرسه گرفته تا تهیه ملزومات تحصیل که بر خانواده‌ها فشار وارد می‌کند – معضل دیگری را نیز ایجاد کرده است. تجربه دو سه سال گذشته خود من با تنها پسرم از همین دست معضلات حکایت می‌کند. والدین با ثبت نام و برخی مشکلات که در جابه‌جای مملکت فرق می‌کند، کتاب‌های درسی را تهیه می‌کنند. این کتاب‌ها به شیوه معمول صحافی شده‌اند اما در چند سال اخیر معلمان همان روز اول مدرسه از دانش‌آموزان می‌خواهند که کتب را سیمی کنند. معلم‌های سال پیش خواسته بودند کتاب‌ها به این نحو سیمی شوند که کل شیرازه بریده شده و صفحاتی خاصی از کتاب برگه سفید قرار داده شود و دوباره به صورت سیمی صحافی شود. معلمان امسال کوتاه آمده‌اند و فقط سیمی شدن را درخواست کرده‌اند. دو مغازه لوازم‌التحریر نزدیک خانه ما از پذیرش این کار به علت تعداد مراجعه‌کنندگان برای سیمی کردن کتاب‌ها دانش‌آموزان سر باز زدند و یک دفتر فنی موجود در محل نیز فقط دو کتاب را به قیمت 6 هزار تومان سیمی کرده و بقیه را به روزهای دیگر حواله کرده است. من برای تأمین شش هزار تومان و قریب 30 هزار تومان برای همه کتاب‌های فرزندم مشکلی ندارم اما این رقم برای بسیاری مشکل‌ساز است. از طرفی، اگر قرار است کتاب‌ها از همان روز اول سیمی شوند و این شیوه صحافی تأثیری بر یادگیری دارد چرا از همان اول کتب درسی را سیمی‌شده تولید نمی‌کنند یا صفحه سفید لای کتب تعبیه نمی‌کنند؟
آزار دوم هم ناشی از سفارش و اجبار به خرید کتاب‌های کمک‌درسی است. ده‌ها ناشر کتب کمک‌درسی پدید آمده‌اند و عجیب این‌که از کلاس اول ابتدایی تا آخرین سال دبیرستان و برای مقاطع بالاتر کتاب کمک‌درسی نوشته می‌شود. سال گذشته فرزند من بیش از 10 کتاب کمک‌درسی خرید که نمی‌دانم از آن‌ها چه استفاده‌ای کرده است. مادرش که به هنگام جمع‌آوری کتب مشاهده کرده بود اوراق برخی از آن‌ها یا عمده صفحات کتاب دست نخورده باقی مانده است. امسال هم همین رویه آغاز شده است. مسأله من اصلاً هزینه مالی کتاب خریدن نیست، بلکه پرسشم این است که جایگاه کتب کمک‌آموزشی در نظام آموزشی ما چیست؟ معلم آیا اجازه دارد خرید کتابی را که خودش برای ناشر کمک‌آموزشی تألیف کرده به دانش‌آموزان توصیه کند؟ اثر کتاب‌های کمک‌آموزشی در شکل دادن به ذهنیت و توانمندی‌های دانش‌آموزان در کجای آموزش و پرورش ارزیابی شده است؟ آیا برآوردی از اقتصاد کتب کمک‌آموزشی وجود دارد؟ آیا فساد فقط مختص همان مدیری است که حقوق نجومی می‌گیرد؟ یا صورت‌های دیگری هم دارد؟
آیا آموزش و پرورش در برابر مطالبه سیمی کردن کتب و خرید کتب کمک‌آموزشی پاسخی دارد؟ آیا سیمی کردن و کتب کمک‌آموزشی کاستی‌های این نظام فشل را رفع می‌کنند؟
نظرات خود درباره این متن را به https://telegram.me/MohFazeli ارسال کنید.