مصاحبه با خبرگزاری ایرنا – قسمت اول. (محمد فاضلی توسعه

مصاحبه با خبرگزاری ایرنا – قسمت اول. (محمد فاضلی توسعه

مصاحبه با خبرگزاری ایرنا – قسمت اول
من در اواخر دی‌ماه مصاحبه‌ای با خبرنگار ایرنا انجام دادم که در نهایت متن بسیار مفصلی شد و در تاریخ ده بهمن 1395 منتشر گردید (http://www.irna.ir/fa/News/82406185/). گزیده‌های این مصاحبه‌ را در چند قسمت منتشر می‌کنم. (محمد فاضلی @fazeli_mohammad)

مسأله توسعه
✍جامعه كنوني ما بسيار مشتاق شنیدن درباره توسعه است. جامعه درباره توسعه حرف می‌زند و خود را ديگر كشورها مقایسه می‌کند ولی هنوز آماده پذیرش هزینه‌های آن نیست. سیاست‌مداران ما نیز مدام از اقتدار و عزت پیشرفت و در یک کلام توسعه حرف می‌زنند ولی حاضر نیستند تن به پرداخت هزينه‌هاي آن دهند.
✍نكته مهم بعدي اين است كه تحقق بسياري از آنچه در قانون اساسي و اين منشور آمده، فقط مستلزم اقدامات حقوقي يا سياسي نيست بلكه نياز به دستاوردهاي بزرگ در حوزه‌هاي اجتماعي و بالاخص اقتصادي دارد. برای مثال در قانون اساسي و منشور به صراحت آمده كه هيچ كس حق تعرض به امنيت جاني، شغلي و حيثيتي ديگران را ندارد. اما آيا اين امنيت جاني و حيثيتي فقط از موضع قدرت سياسي تهديد مي‌شود يا ممكن است از محل توسعه‌نيافتگي نيز به خطر بيفتد؟ حادثه پلاسکو نشان داد که امنیت مردم نه فقط از سوی قدرت سیاسی بلکه از سوی توسعه‌نیافتگی هم تهدید می‌شود.
✍آيا توسعه‌نيافتگي يا شكست در توسعه سبب اين نشده كه شما امنيت شغلي نداشته باشيد؟ آيا فقير شدن افراد، تهديد براي حيثيت آنان نيست؟ فقط قدرت سياسي با استفاده از قدرت و زور و زندان و غيره نيست كه امنيت جاني، حيثيتي و شغلي شما را به خطر مي‌اندازد.
تحقق حقوق شهروندی به عبارت ديگر فقط تضمین قضایی نمي‌خواهد، بلکه تضمین اقتصادی و محيط‌زیستی و اجتماعی هم لازم دارد. تضمين منشور بنابراین به ميزان توسعه‌يافتگي جامعه بستگی دارد.
✍نمي‌توانيم يك كشور توسعه نيافته يا در حال توسعه باقي بمانيم اما انتظار هم داشته باشيم كه كرامت، امنيت جاني و مالي و ساير حقوق‌مان رعايت شود.
✍ما باید مشکلاتی نظیر رشد اقتصادي پايين، تورم بالا، نظام بانكي ناكارآمد، محيط زيست در حال تخريب، صنايع فرسوده، عقب‌ماندگي فناورانه، مديريت نامناسب منابع، نداشتن جايگاه در بازار جهاني، پايين بودن ميزان صادرات، و واردات كالاهاي ساخته شده بدون داشتن سهم مناسب در اقتصاد جهاني را حل كنيم. اگر توفيق اين كار را يافتيم شما اسمش را بگذاريد پيشرفت يا توسعه يا هر چيز ديگري که دوست دارید.
✍من به صراحت و با توجه به تجربيات خود مي‌گويم كه بسياري از همين افرادي كه در داخل به جريان‌هاي منتقد توسعه تعلق دارند به محض اينكه در اولين فرودگاه يك كشور خارجي توسعه‌یافته از هواپيما پياده شوند استواری ایده‌های‌شان فرو می‌ریزد.
✍كشورهايي مي توانند قدرت نرم داشته باشند كه همزمان قدرت اقتصادي و نظامي داشته باشند و به هيچ كدام از اين قدرت‌ها به تنهايي نمي‌توان اتكا كرد. هيچ كشوري به صرف توان نظامي و دفاعي بالا نمي‌تواند پابرجا بماند چنانچه در مورد اتحاد جماهير شوروي ديده شد.
قدرت نرم هم به تنهايي دست یافتنی نيست، يعني شما نمي‌توانيد بگوييد كشوري قدرت اقتصادي و نظامي ندارد ولي قدرت نرم زيادي دارد. عقب افتادن در توسعه هر سه قدرت اقتصادي، نظامي و نرم را نابود مي‌كند. آنچه در ايران امروز كاملا آشكار و مشهود است اين است كه مردم احساس ناكامي در توسعه، قدرت اقتصادي و قدرت نرم و سخت كشور را دارند. (محمد فاضلی). https://telegram.me/fazeli_mohammad