این رسانه ویژه انتشار نوشتههای محمد فاضلی است. ارتباط با مدیر کانال:
۹. غیرهدفمندی مهمترین آفت برنامههای رفاهی است
9. بزرگترین انحراف مسکن مهر این بود که اگر به جای دو میلیون، بر ۴۰۰ هزار واحد تمرکز میشد امکان صاحبخانه کردن افراد نیازمندتر مهیا میشد؛ محاسبه میشد که برخی افراد مثلا ظرف هفتاد سال آینده نمیتوانند صاحبخانه شوند و برخی ظرف سی سال نمیتوانند، و از این طریق میشد خانهدار شدن آنها را دنبال کرد. غیرهدفمندی مهمترین آفت برنامههای رفاهی است. ولی در این عرصه نیز غیرهدفمندانه عمل شد.
10. فقر دیگر هم فقر آموزش است. ما ۹ میلیون بیسواد مطلق داریم، متأسفانه جمعیت زیادی هم در مقاطع مختلف ترک تحصیل کردهاند، افرادی که قبل از اخذ دیپلم یا دوره راهنمایی تحصیلشان را رها کردند.
11. اصلاح این وضعیت نیازمند تصمیم سخت است. در حال حاضر هم طبق سنت گذشته پول توزیع میشود. ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه هدفمندی یارانهها میشود؛ سال آینده فقط ۴۰ هزار میلیارد تومان در بیمهها هزینه خواهد شد، در بنیاد شهید هم رقم قابل توجهی پرداخت میشود، یارانههای مختلفی برای گروههای متفاوت تعریف شده است؛ برای روستاییان یک نوع یارانه پرداخت میشود و برای کشاورزان یارانه دیگری، اما مدیریت واحدی بر این میزان بودجه رفاهی اعمال نمیشود و هنوز هدفمند نیست.
12. فقط ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه تأمین اجتماعی است. ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه صندوق بازنشستگی کشوری است. امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه بیمه سلامت شد. ۱۷۰۰ میلیارد تومان هم بودجه بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد شهید است. البته بخشی از این رقم حقوق کارمندان نهادها است که اگر این حقوق کسر شود رقم دقیقتری حاصل میشود. ما نیازمند بودجهریزی رفاهی کارآمدتری هستیم. مقدار بودجه رفاهی بسیار قابل توجه است اما هدفمند نبودن، سطحبندی نشدن و سایر ناکارآمدیها باعث میشود که اثربخشی لازم وجود نداشته باشد. قانونگذار درباره وزارت رفاه درست اندیشیده و مقرر کرده بود بودجه رفاهی را مستقیما شورای عالی رفاه به دولت پیشنهاد میدهد، نه از طریق سازمان برنامه و بودجه ولی هیچ وقت اجرا نشد. وزارت رفاه سازمان در حقیقت برنامه رفاهی کشور است ولی هرگز چنین نقشی پیدا نکرد. باید سهم رفاه از بودجه مشخص شود و وزارت رفاه برنامه بودجهریزی رفاهی را به دولت برده و با سایر بخشهای بودجه تلفیق شود.
13. تصمیم سخت همین است که بتوانیم عدهای را که تا حالا یارانه دریافت میکردند محدود کنیم. شیوه هزینهکرد رفاهی تغییر پیدا کند که البته دستگاهها مقاومت میکنند. تغییر شیوه پرداخت یارانه یا هزینههای رفاهی بحث بسیار مهمی است. یارانه باید حتما پلکانی پرداخت شود و این خودش مقاومت ایجاد میکند. تفکیک مردم و پلکانی کردن سخت است. همین که به یک بیمار بگویید از طریق نظام ارجاع اقدام به درمان کند، هم برای او سخت است و هم ساختار نظام بهداشت و درمان مقاومت میکند. سه سال است که نظام بهداشت و درمان نظام ارجاع را اجرایی نمیکند چون سخت است و با برخی منافع هم تعارض دارد. مقاومتهای ساختاری وجود دارد. نظام ارجاع در حقیقت چون نوعی ضابطهمندی ایجاد میکند، ساختارها و خدماتگیرندگان مقاومت میکنند و هر دو طرف همدیگر را تایید میکنند تا همین شیوه فعلی ادامه پیدا کند.
(اگر این متن را مفید یافتید، با دیگران به اشتراک بگذارید.)
https://telegram.me/fazeli_mohammad