کمپین «هر شب یک حق». حسن روحانی، منشور حقوق شهروندی را امروز ۲۹ آذر به مردم معرفی کرد

کمپین «هر شب یک حق»
حسن روحانی، منشور حقوق شهروندی را امروز 29 آذر به مردم معرفی کرد. انتقادات بسیاری ممکن است به این کار وارد باشد از جمله این‌که دیرهنگام و در اواخر دوره ریاست جمهوری انجام شده است، جامعه مدنی به اندازه کافی در جریان تدوین آن قرار نداشته است، و انتقادهای دیگری که بر چنین اقدامی وارد می‌شود. «منشور حقوق شهروندی» اما اکنون با همه کاستی‌ها و قوت‌هایش پیش روی ماست. ما می‌توانیم هر شب یکی از حقوق بیان‌شده در منشور را بخوانیم – فقط یکی – آن‌را برای فرزندان‌مان تشریح نماییم، و کاستی‌های وضع موجود در قبال این حق را برای خود، خانواده، و هر کس که دست‌مان به او می‌رسد تبیین کنیم، و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، پیامک یا هر وسیله ارتباطی دیگری که این روزها در دست داریم، آن حق را با دیگران به اشتراک بگذاریم. شما شاید فکر کنید این کار تغییر مهمی ایجاد نمی‌کند، اما این جمله آدام فرگوسن در «رساله‌ای درباره تاریخ جامعه مدنی» را به یاد داشته باشیم که «اگر کرامول گفت: انسان هیچ‌گاه بیش از هنگامی که نمی‌داند به کجا می‌رود، اوج نمی‌گیرد؛ این گفته بیشتر درباره جوامع دلالت دارد، زیرا مردم زمانی بزرگ‌ترین انقلابات را پدید می‌آورند که قصد انجام هیچ تغییری را ندارند.» هر شب یک حق را بخوانیم، به دیگران یادآوری کنیم، با یکدیگر به اشتراک بگذاریم، و درباره آن بحث کنیم. ما به اندازه توان و تلاش خود جهان را تغییر می‌دهیم.
شب اول
ماده 1- شهروندان از حق حیات برخوردارند. این حق را نمی‌توان از آن‌ها سلب کرد مگر به‌موجب قانون.
نظر خود درباره این متن را به @MohFazeli ارسال کنید.