این رسانه ویژه انتشار نوشتههای محمد فاضلی است. ارتباط با مدیر کانال:
با اسنپ و تپسی چه کنیم؟ (گزیدهای از نوشته محسن جلال پور)
با اسنپ و تپسی چه کنیم؟ (گزیده ای از نوشته محسن جلال پور)
✍بخش عمدهای از صنایع کهنه و فرسوده و نهادهای فرتوت اقتصاد ایران به دلیل ناکارآمدی و عدم بهره وری به بنبست رسیدهاند.این بخشهای اقتصاد ایران دیگر توانایی اثرگذاری بر اشتغال و رشداقتصادی را ندارند.دولتها اما به دلایل مختلف اصرار بر تداوم این وضع دارند.در حالی که سالها پیش باید از ادامه فعالیت این نهادها جلوگیری میشد و حکم به ورشکستگی این بخشها میدادند.
✍اکنون این بخش ها گودالهای منابع اقتصادایران هستند که ناکارآمدی آنها با خروارها منابع، تبدیل به کارآمدی و توانایی نمیشود. قاعدتا اگر سازوکارهای اقتصاد ایران مبتنی بر نظام بازار بود و نهاد دولت این قدر مبسوط الید و غیر پاسخگو نبود،باید ورشکستگی این بخشها را میپذیرفت و ما شاهد ریزش بسیاری از بنگاههای ناکارآمد بودیم.
✍سالهای طولانی بود که با معضل کیفیت پایین و قیمت بالای خدمات تاکسیها و تاکسیهای تلفنی مواجه بودیم.در این میان شرکتهای کم ادعایی ظهور کردند که بدون کمکهای دولتی توانستند هم مشکل قیمت و هم مشکل کیفیت تاکسیرانی را در ایران ارتقا دهند.
✍تجربه شخصی خرید خدمات از این شرکتها برای من عجیب و فوق العاده بود.عمدا مسیری مشخص را با دو نوع خدمات تاکسیرانی آزمایش کردم.تجربه استفاده از اسنپ و تپسی فوق العاده بود.منظمتر،خوش برخوردتر و ارزان تر.
✍بدون شک هرکس از خدمات استارتاپ ها در بخشهای مختلف استفاده کرده،ادعای من را تأیید میکند.در بخش طبخ و توزیع غذا،در بخش خرید کالاها،در بخش تاکسی و تاکسیرانی،در بخش خرید کتاب و محصولات فرهنگی و در هرکجا که این شرکت ها فعال شدهاند،رضایت عمومی افزایش یافته و قیمتها نیز کاهش پیدا کردهاست.
✍در همین شرایط،بخش سنتی بازار ایران علیه این شرکتها دادخواست مطرح کرده و خواستار محدودیت فعالیت آنها شده است. اکنون این سؤال مطرح میشود که دولت در برابر این مشکل بزرگ چه راههایی پیشرو دارد؟
✍راه اول،پاک کردن صورت مسأله و دادن حکم به توقف فعالیت این گونه شرکتهاست. اما قطعا این سیاست،هزینههای بسیار سنگینی خواهد داشت.پیام این سیاست نیز برای سرمایه گذاران خارجی مخرب و زیانبار خواهد بود.ذره ای تردید نباید داشت که هزینههای توقف فعالیت این شرکتها بسیار زیانبار خواهد بود.
✍راه دوم این است که دولت با تمام توان از فعالیت این گونه شرکتها حمایت کند.هزینههای سیاسی،اجتماعی و اقتصادی محدود کردن فعالیت این گونه شرکتها باید محاسبه شود و دولت و تشکلهای کسب و کار باید از این گونه فعالیت ها حمایت کنند و نگذارند بخش فرسوده و ناکارآمد اقتصاد ایران،بیش از این برای این گونه فعالیتها محدودیت و نا امنی ایجاد کند.مردم به خوبی قادرند کالای خوب را از کالای بد تشخیص دهند و حذف کالای خوب از سبد مصرفی آنها قطعا هزینههای زیادی خواهد داشت.
✍علاوه بر این، رهبر انقلاب بارها و بارها درباره اهمیت اقتصاد دانشبنیان اظهارنظر کرده اند.توصیه های ایشان همواره مبتنی بر حمایت از کسب وکارهای دانش بنیان بوده و همواره از دولت ها گلایه کردهاند که چرا به اندازه کافی به کسب وکارهای دانش بنیان اهمیت نمیدهند.
✍به این ترتیب بخش سنتی بازار به جای مانع تراشی برای فعالیت های نوپا و دانش محور،باید به فکر تجدید ساختار باشد و خود را برای رقابت بهتر آماده کند.در سایه رقابت،هم کیفیت ارتقا پیدا میکند و هم قیمتها کاهش می یابد.
✍به نظر من دولت یازدهم در معرض یک آزمون مهم و تعیین کننده قرارگرفته است.باید قاطع بود و با حل ریشهای و درست این مشکل،پیامهای درست به سرمایه گذاران داخلی و خارجی و از همه مهمتر به نخبگان جامعه داد.