کولبران زیر کدام بهمن یخ زدند؟ سیستان را کدام سیل برد؟

کولبران زیر کدام بهمن یخ زدند؟ سیستان را کدام سیل برد؟
تصاویری از کولبران منتشر می‌شود و رنج و سختی ایشان را به تصویر می‌کشد. تصاویری به همان ترتیب سیستان را نشان می‌دهند که مردمانش رنجیده و مشوش، در چادرها اسکان یافته‌اند. اما باور کنیم که نه کولبران غرب زیر بهمن سرد ماندند، و نه مردمان شرق زیر آب رفتند. مردمان شرق و غرب این سرزمین زیر آوار توسعه‌نیافتگی؛ نابرابری‌های ساختاری نظام بودجه‌ریزی؛ شکاف‌های قومی؛ مذهبی و زبانی؛ شکاف فزاینده توسعه مرکز و پیرامون؛ صدای ناشنیده حاشیه‌؛ و نگرش‌های به دور از منطق توسعه پایدار و انباشته از رویکردهای نادرست مدیریتی؛ یخ زدند، غرق شدند و گاه ریه‌های‌شان هوای انباشته از ریزگردهای آمده از عراق و گاه شن‌های برخاسته از خاک هامون را تنفس کرده است. قربانیان کولبری، غریق‌های سیستان و حتی جان‌باختگان پلاسکو، همه محصول یک چیز هستند: توسعه‌نیافتگی.
ایران ما هم‌چون آدمیزادی شده که پوکی استخوان گرفته است. هر ضربه‌ای حتی ضعیف، جایی از آن‌را می‌شکند. فروریزی پلاسکو، آوار شدن بهمن بر کولبران، سیل در سیستان، خشکسالی در اصفهان، ریزگرد در خوزستان، طوفان نمک در آذربایجان و شماری دیگر از همین دست بر ما آوار خواهند شد مگر آن‌که راه دیگری در پیش گیریم، به دور از شعار و استوار بر شعور. (محمد فاضلی). https://telegram.me/fazeli_mohammad