نقش یارانه‌های انرژی در تخریب مدیریت و اضمحلال تدریجی صنایع کشور (بخش ۱). 🖋 مهدی آگاه و مریم حسنی

@npps_ir
⛔️ نقش یارانه‌های انرژی در تخریب مدیریت و اضمحلال تدریجی صنایع کشور (بخش 1)
✅ نقدی بر یارانه انرژی پرداختی به تولید فولاد در ایران
🖋 مهدی آگاه و مریم حسنی
@npps_ir
◀️ در چهل سال اخیر تأسیس صنایع ارزبر و انرژی‌بر مانند تصفیه آلومینیوم، ذوب فولاد، تولیدات شیمیایی به‌ویژه پتروشیمی و سیمان مورد حمایت دولتمردان قرار گرفته است. سهام این‌گونه شرکت‌ها به عمود خیمه بورس سهام تهران بدل گشته و دیگر کمتر خبری از سهام کارخانه‌های تولیدی کارگربر مانند لوازم خانگی، نساجی، چرم، کفش، کشت و صنعت و واحدهای تولیدی تخم‌مرغ و... در این بورس می‌شنویم. بدبختانه عمود این خیمه تَرَک‌های بزرگی دارد که در ذیل به اهم آن اشاره مختصری می‌شود.
@npps_ir
◀️ دوام عمده‌ترین شرکت‌های بورس فعلی به‌ظاهر پررونق، مرهون ادامهٔ تزریق یارانه‌های هنگفت انرژی است. در صورت اجرای کامل قانون خوب و لازم‌الاجرای «هدفمندی یارانه‌ها» گردانندگان این شرکت‌ها ناگزیر خواهند بود بار دیگر با صرف هزینه کلان، خطوط تولیدی خود را با شرایط بازار رقابتی و اقتصاد بدون رانت سازگار سازند.
@npps_ir
◀️ قوانین مالیاتی و قانون تجارت، شیوهٔ محاسبه و ذخیره‌گیری استهلاک را بر مبنای ارزش دفتری ساختمان و ماشین‌آلات قرار داده است که این ارزش دفتری در طول زمان به علت تورم شدید ناشی از بیماری هلندی، نسبت به ارزش روز به‌شدت کاهش می‌یابد. بنگاه‌هایی كه دارایی انبوه، قدمت زمانی و تجربهٔ زیاد دارند، به‌تدریج از سرمایه تهی می‌شوند. به علت عدم محاسبه هزینه استهلاک واقعی، هر سال قسمتی از سرمایهٔ آن‌ها را سود در نظر می‌گیرند
@npps_ir
◀️ اثر پدیدهٔ ناهنجار ذخیره‌گیری ناکافی استهلاک در آنجا دیده می‌شود که مُشتی شرکت باطناً ورشکسته در تابلوی بورس سهام تهران به خاطر برخورداری از یارانه‌های سهمگین انرژی، سودآور تلقی شده و عوام تصمیم‌گیر هر روز فتح قله‌های برتر توسط شاخص بورس تهران را چشم دارند.
@npps_ir
⛔️ عمدتاً این یارانه‌های انرژی بوده‌اند که مدیریت بحران‌زده منابع، تجارت و صنایع را از چشم تیزبین مسئولین کشور مخفی نگه‌داشته‌اند.
@npps_ir
⛔️ کارخانه‌های تولید فولاد به روش احیای مستقیم تنها 21.12 دلار از 139دلار هزینه انرژی را پرداخت و بقیه را که حدود 118 دلار در تن است تحت عنوان یارانهٔ «بی‌هدف» دریافت و به تولید فولاد کشور وجاهت اقتصادی می‌دهند
@npps_ir
⛔️ در سال 1392پایین‌ترین قیمت صادراتی گاز ایران 43 سنت برای هر مترمکعب بوده است. درحالی‌که کارخانه‌های فولاد کشور برای هر مترمکعب گاز طبیعی تنها 2 سنت پرداخت می‌کردند. در سال 92فولاد مبارکه اصفهان به ازای مصرف هر مترمکعب یارانه دریافت کرده است.
@npps_ir
⛔️ میزان کل یارانه دریافتی فولاد مبارکه اصفهان در سال 1392 برابر با 1.231.200.000 دلار محاسبه می شود.
@npps_ir
در سال 1392 چنانچه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان یارانه‌ای در پوشش گاز ارزان دریافت نمی‌کرد ترازنامه این کارخانه با زیانی معادل 223.650.200 دلار روبرو بود
@npps_ir

متن کامل این مقاله در لینک زیر ⬇️⬇️⬇️
http://npps.ir/ArticlePreview.aspx?id=101714