این رسانه ویژه انتشار نوشتههای محمد فاضلی است. ارتباط با مدیر کانال:
فرشتگان خسته: تقدیم به همه پرستاران. (محمد فاضلی)
فرشتگان خسته: تقدیم به همه پرستاران
(محمد فاضلی)
برادرم به شدت بیمار شده بود و حال و روز خوشی نداشت؛ و بدتر اینکه بیمه تکمیلی هم نداشت. پذیرش بیمارستان خصوصی هزینه نجومی هر شب بستری در بیمارستان را که گفت، با یکی از دوستان پزشک تماس گرفتم و توصیه کرد راهی یکی از بیمارستانهای دولتی شویم.
وارد اورژانس که شدیم ساعت کمی مانده به ده شب بود. اورژانس آن قدر شلوغ بود که از تشکیل پرونده تا اولین ویزیت توسط یکی از دانشجویان پزشکی، کمی بیش از دو ساعت طول کشید و در این مدت برادرم روی تختی که به زحمت در گوشه اورژانس یافتیم افتاده بود.
همسرم سالها پرستار بوده و اگرچه سالیانی است که کار نمیکند اما سالهایی را که صبح، خسته و رنجدیده از درد و رنج بیماران به خانه باز میگشت به یاد دارم؛ اما هیچگاه حکایتهایی را که او بازگو کرده بود به چشم ندیده بودم. آن شب تا صبح ساعت هشت، قریب ده ساعت فرصت پیدا کردم تا تلاش کادر درمان را ببینم، و بیش از همه پرستارانی را ببینم که تصور میکنم دو تا سه برابر ظرفیت واقعی و استاندارد اورژانس بیمار پذیرش میکردند. آن قدر شلوغ بود که بعد از تمام شدن سِرُم وصلشده به دست برادرم، تا یک ساعت هیچ پرستاری فرصت نداشت سرم را از دستش جدا کند.
چهار پرستار در کنار یک پزشک عمومی و سه دانشجوی پزشکی که روی کارت شناسایی آنها نوشته بود «طب اورژانس» به آن تعداد بیمار رسیدگی میکردند. نیمههای شب دیگر یارای ایستادن روی پای خودم را هم نداشتم، اما آنها ادامه دادند تا صبح که شیفت عوض شد.
برخی زخمها برای آدمهای عادی مثل من غیرقابل تحمل بود، و ناله بیماران و ناشکیبایی همراهان بیماران، از جمله خودم؛ که به اندازه کافی همه را به ستوه میآورد.
مشکلات ساختاری نظام بهداشت و درمان، ناکافی بودن امکانات، نامناسب بودن فضا، شاید شدت اتکا به پروندههای کاغذی، و سایر مشکلات نظام بهداشت و درمان ما در آن چند ساعت جلوی چشمانم رژه رفتند؛ اما بیش از هر چیز شاهد تلاش «فرشتگان خسته»ای بودم که اگرچه گاه از شدت فشار کار تندخود میشوند و بیماران را خوش نمیآید، اما بدون آنها بیماران ساعات تلخ و ناخوشایندی را تجربه خواهند کرد. حال سختیهای سالهای دشوار حرفه پرستاری همسرم را بیشتر درک میکردم و بیش از گذشته به او و همه همکارانش احترام میگذارم. شایسته است نظام بهداشت و درمان جایگاه عادلانهتری برای ایشان در نظر بگیرد.
(این متن را اگر میپسندید برای دیگران هم ارسال کنید.) @fazeli_mohammad