۲۷ درصد پاسخگویان تمایل داشته‌اند که ترکیب نهایی مجلس طرفدار روحانی، ۳۶ درصد اصلاح‌طلب و ۱۹ درصد اصول‌گرا باشد

27 درصد پاسخگويان تمايل داشته‌اند كه تركيب نهايي مجلس طرفدار روحاني، 36 درصد اصلاح‌طلب و 19 درصد اصول‌گرا باشد. بنابراين تعيين موضع نسبت به دولت يكي از مشخصه‌هاي اين انتخابات است.
9ـ آراي مجلس خبرگان
بالاترين رأي خبرگان آقاي روحاني با 60 درصد (نسبت به كل پاسخگویان) و 35 درصد رأي منفي. آقاي هاشمي با 56 درصد رأي و 36 درصد منفي است. آقاي جنتي نيز با 21 درصد رأي و 56 درصد منفي وضعيت بهتري از آقايان مصباح (18 درصد رأي) و يزدي (17 درصد رأي) دارد. ولي آراي منفي اين دو نفر به ترتيب 47 و 43 درصد است كه از آراي منفي آقاي جنتي كمتر است و ممكن است بتوانند در عمل آراي بيشتري از آقاي جنتي را كسب كنند. البته آراي مذكور برحسب كساني كه در انتخابات شركت مي‌كنند فرق مي‌كند، روحاني 68 درصد، هاشمي 62 درصد، جنتي 30 درصد، يزدي 24 و مصباح نيز 24 درصد است. و با توجه به ليستي رأي دادن، هركدام از اين آرا حدود 4 درصد بيشتر خواهد شد.
10ـ نتيجه‌گيري
الف‌ـ مجلس
به نظر مي‌رسد كه فضاي انتخاباتي در روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه و حتي جمعه گرم‌تر و شور و شوق بيشتري ايجاد شود. و این روند تصاعدی باشد. هرچه به مشاركت افزوده شود، به نفع اصلاح‌طلبان است و به صورت تصاعدي فاصله آنها را بيشتر خواهد كرد. به نظر مي‌رسد كه كف مشاركت در حوزه تهران حدود 45 درصد است كه به نسبت قابل توجه است. يعني سه میلیون و دویست هزار نفر مشاركت‌كننده. و سقف آن 60 درصد است. يعني چهار ميليون و دویست هزار نفر مشاركت‌كننده. در كف مشاركت شاید حدود نیمی از افراد به دور دوم خواهند رفت، و احتمال دارد كه يك نفر از ليست اصول‌گرايان هم در دور اول بالا بيايد ولي در سقف مشاركت بعيد است كه كسي از آنان شانسي براي پيروزي داشته باشد.
ب‌ـ خبرگان
فاصله رای دو نفر اول با سايرين خيلي زياد خواهد بود. برداشت كلي اين است كه احتمال دارد كه آقايان جنتي و يزدي هم انتخاب خواهند شد ولي با آراي بسيار پايين. هرچند اگر گرايش به ليستي رأي دادن تقويت شود اين مسأله نيز متفاوت خواهد بود.
تذكر: همان طور كه ابتدا هم متذكر شدم، مسئوليت تمام آنچه كه گفته شده، به عهده من است و نهاد نظرسنجي‌كننده در برابر درستي يا نادرستي آنها مسئوليتي ندارد. آنها فقط نظرسنجي را انجام داده‌اند.