در دانشگاه استیونس نیوجرسی اقتصاد درس میدهم. حوزه تخصصم اقتصاد خرد کاربردی، اقتصاد انرژی و منابع طبیعی، مدیریت ریسک و کنترل بهینه تصادفی است. به علوم انسانی هم علاقهمندم. مسایل توسعه و سیاستگذاری ایران را دنبال میکنم و گاهی چیزهایی مینویسم.
پاسخی به بحث «طیفهای بازار آزاد»
پاسخی به بحث «طیفهای بازار آزاد»
آقای دکتر غنینژاد در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد به مطلب هفته قبل این کانال در مورد «طیفبندی بازار آزاد» پاسخ دادهاند. هر چند انتظار بیشتری از پاسخ ایشان داشتم ولی در هر صورت امیدوارم این جریان ادامه پیدا کند و بحث از بازار آزاد از شکل «بسیط» آن کمی فاصله بگیرد و به طیفهای مختلف آن بیشتر پرداخته شود.
از نظر ایشان چیزی به اسم «بازار آزاد وحشی» نداریم و همه انواع بازار آزاد مقید به قواعد هستند. بحث ما این نبود که «بازار آزاد وحشی» محدود به قواعد نیست٬ صحبت از این بود که در چارچوب همان قواعد و قانونها٬ میتوان شکل افراطی از بازار آزاد را متصور بود که نیروهای بازار در آن تقریبا بر هر قاعده دیگری غلبه داشته باشند و مرزی برای بازارها (تا جایی که قانونی هستند) متصور نباشد.
بخش بزرگی از نوشته ایشان به تبین این موضوع پرداخته که اقتصاد کشورهای اسکاندیناوری در بخش تولید تابع بازار آزاد است و در بازتوزیع ثروت است که دولت مداخله میکند. این موضوع در نوشته من هم تصریح شده بود و به نظرم پاسخ آقای غنینژاد از این منظر تکراری است و حاوی نکته جدیدی نیست. در مطلب ما به لزوم تفکیک قاعده بازار در بحث «تولید» و سایر شئون جامعه اشاره شده که همان نکتهای است که ایشان در مورد سوئد بیان کردهاند.
مطلب آقای غنینژاد:
http://donya-e-eqtesad.com/news/1056211
@hamedghoddusi کانال یک لیوان چای داغ٬ نوشتههای حامد قدوسی