در دانشگاه استیونس نیوجرسی اقتصاد درس میدهم. حوزه تخصصم اقتصاد خرد کاربردی، اقتصاد انرژی و منابع طبیعی، مدیریت ریسک و کنترل بهینه تصادفی است. به علوم انسانی هم علاقهمندم. مسایل توسعه و سیاستگذاری ایران را دنبال میکنم و گاهی چیزهایی مینویسم.
دوران ویژه برای اقتصاد ایران.. دوره عجیبی برای اقتصاد ایران است
دوران ویژه برای اقتصاد ایران
دوره عجیبی برای اقتصاد ایران است. در هیچ دورهای در گذشته٬ این حجم از دانش اقتصادی در کشور وجود نداشته است. در حال حاضر هم تعداد متخصصان مجهز به دانش روز و آگاه به ساختار اقتصاد ایران به نسبت دهههای قبل بسیار بیشتر است و هم پژوهشهای جدی در مورد اقتصاد ایران بسیار انجام شده است. با افزایش تعداد اقتصاددانان خارج از کشور هم٬ تبادل نظر بین داخل و خارج فعال است. دانش اقتصادی مدیران بخش خصوصی و دولتی هم به طور قابل ملاحظهای بالاتر از قبل است و نشریات تخصصی اقتصادی هم پرخواننده و متعدد هستند.
از آن طرف ولی شاید این حجم از انفعال و بیتصمیمی سیاسی از طرف دولت را هم کمتر شاهد بودهایم. دولتهای قبلی با وجود دانش اقتصادی کمتر در کشور در اجرای برنامههای خود (به طور مشخص در آغاز دوره سازندگی و برنامه اول٬ اصلاحات اقتصادی برنامه سوم٬ و برنامههای اقتصادی خاص رییس دولت نهم) نسبتا قاطع عمل کردند و یک نظریه مشخص را - با قوت و ضعفهایش- پیش بردند.
به نظر میرسد این دولت با چند مساله مواجه است که «ضریب تبدیل دانش به عمل» را در آن کم کرده است: ۱) دچار خوشبینی نسبت به پیامدهای برجام بود و اصلاحات اقتصادی را به امید آن به تاخیر انداخت. ۲) با گرههای متعدد و در هم پیچیدهای - مثل حل مساله نظام بانکی - مواجه است که گشودن آنها نیازمند تصمیمات سیاسی سخت و دردناک است٬ ۳) با مشورتها و نظرات متعدد مواجه است و شاید بر خلاف دولتهای قبلی دچار نوعی گیجشدگی هم هست. ۴) جنس مدیرانش نوعی است که قاطعیت لازم در اتخاذ یک تصمیم مشخص و پیشبرد آن را کمتر دارند. ۵) از تجارب قبلی اصلاحات اقتصادی در کشور درس گرفته و میداند این نوع اصلاحات اگر درست انجام نشوند میتوانند در بلندمدت پر هزینه (چه به لحاظ اقتصادی و چه سیاسی) باشند.
@hamedghoddusi کانال یک لیوان چای داغ٬ نوشتههای حامد قدوسی