در دانشگاه استیونس نیوجرسی اقتصاد درس میدهم. حوزه تخصصم اقتصاد خرد کاربردی، اقتصاد انرژی و منابع طبیعی، مدیریت ریسک و کنترل بهینه تصادفی است. به علوم انسانی هم علاقهمندم. مسایل توسعه و سیاستگذاری ایران را دنبال میکنم و گاهی چیزهایی مینویسم.
۶) در مورد ملاحظات غیراقتصادی برای ساخت پالایشگاه زیاد صحبت شده است، ممکن است نهایتا تصمیم بر این شود که به خاطر این ملاحظات کشور

۶) در مورد ملاحظات غیراقتصادی برای ساخت پالایشگاه زیاد صحبت شده است، ممکن است نهایتا تصمیم بر این شود که به خاطر این ملاحظات کشور سرمایهگذاری سنگینی روی این صنعت انجام دهد ولی شفافیت تصمیمات ایجاب میکند که اول با منطق اقتصادی پیش برویم و بعد اگر خواستیم به صورت موردی از منطق اقتصادی دور شویم توجیه آن را بیان کنیم و حساب کنیم که چه هزینهای باید این ملاحظات میپردازیم.
* در این تحلیل موضوعاتی مثل ریسک پالایشگاه، آلودگی محیطزیستی آن و هزینه اضافه شده بابت پالایش در مبداء وارد نشده است. محصولات پالایشی فرارتر و حساستر از نفت خام هستند و هزینه حملشان از نفت خام بیشتر است و لذا نفت هر قدر نزدیک به «محل مصرف» پالایش شود اقتصادیتر است. ضمن اینکه با سختگیرتر شدن مقررات محلی کیفیت و امور محیطزیستی، بازاریابی و فروش محصولات پالایششده ریسک بیشتری دارد تا نفت خامی که محصول استاندارد است و همه جای دنیا مشتری دارد.
لینک مطلب آقای دارابی
http://petrotahlil.ir/2016/07/چرا-نظر-حامد-قدوسی-در-مورد-صنعت-پالایشگ/
@hamedghoddusi کانال یک لیوان چای داغ٬ نوشتههای حامد قدوسی