به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
🔴 چین یا امریکا، کدام یک قدرت هژمون در قرن بیستویکم خواهند بود؟. __________
🔴 چین یا امریکا، کدام یک قدرت هژمون در قرن بیستویکم خواهند بود؟
__________
🔸آلفرد مککوی، مورخ برجستهی امریکایی بهتازگی کتاب «در سایههای قرن امریکایی: ظهور و سقوط امپراتوری امریکا» را منتشر کرده است. وی در این کتاب ظهور امریکا بهمثابه یک قدرت جهانی از دههی 1890 تا هنگام جنگ سرد و تمایل این کشور به گسترش هژمونی خود در قرن بیست و یکم را از طریق آمیزهای از جنگهای سایبری، جنگ فضایی، پیمانهایی تجاری و ائتلافهای نظامی شرح میدهد. مککوی نبرد اقتصادی و نظامی بر سر سلطهی جهانی را که به شکلی پنهان در جریان است آشکار میسازد و در نهایت میکوشد به این پرسش پاسخ دهد که آیا ایالات متحده قادر است «قرن امریکایی» را امتداد ببخشد یا این که چین در صد سال آینده جهان را راهبری میکند.
🔸وی در گفتوگو با «نیشن» به سؤال زیر چنین پاسخ میدهد.
آیا امپراتوری بعدی است که سقوط میکند امریکا است؟ آیا امپراتوری دیگری جایگزینش میشود؟
🔸تردیدی نیست که شاهد پایان امپراتوری امریکا هستیم، اما نه امپراتوری بهمثابه شکلی از حاکمیت جهانی. اگر نگاهی به عناوین روزنامهها طی هجده ماه گذشته بیندازید، نشانهها به شکل روزافزونی آشکار میشود که با سلسلهای از بازگشتهای نزولی در حال زوال که اغلب با افول امپراتوری همراهاند، سلطهی جهانی واشنگتن در حال زوال است. در گزارشهای ادواری آیندهپژوهی «شورای ملی اطلاعات امریکا» NIC که سازمان تحلیلی ارشد واشنگتن است بیپرده گفته شده که هژمونی امریکا تا 2030 به پایان میرسد، اما واقعاً پاسخی ندارد که چه کسی جایگزینش میشود.
🔸... پول من در چین است با سرمایهگذاری هزار میلیاردی زیرساختاریاش برای ادغام اروپا در یک قدرت واحد اقتصادی، هزار میلیارد دیگر برای توسعه و سلطه بر افریقا هزینه شده، و یک نیروی نظامی نوظهور و به لحاظ فناوری هوشمند حلقهی محاصرهی قارهشان توسط امریکا را میشکنند و نیروی دریایی ایالات متحده را به اقیانوس آرام به سمت گوام و هاوایی عقب میراند.
🔸مخالفان میتوانند به مردم ناراضی چین، جمعیت سالمندش، اقتصاد شکننده یا فناوری کماکان ابتداییاش اشاره کنند و بگویند که یک ببر کاغذی است که هیچگاه امریکا را عقب نخواهد گذاشت. اما آنان اصل مطلب را فراموش میکنند: با ادغام اقتصادی نوظهور آسیا، افریقا و اروپا در یک جزیرهی جهانی متحد با چین بهمثابه کانون آن، گویی بهمدد قانونی طبیعی، موج قدرت تجاری و ژئوپلتیک از واشنگتن به پکن جریان خواهد یافت.
👈برای مطالعهی مصاحبهی نیشن با آلفرد مککوی (انگلیسی) به پیوند زیر مراجعه کنید:
http://bit.ly/2j1sauX
ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics