به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
آرایش ناوهای جنگی آمریکا و روسیه.. بخش اول
آرایش ناوهای جنگی آمریکا و روسیه
بخش اول
روند تحولات و حوادث استان ادلب با شتاب به پیش می رود و دمشق و متحدانش آماده حمله به تروریستها هستند. ارتش سوریه طی روزها و هفته های اخیر نیروها و تجهیزات گسترده ای را در اطراف ادلب مستقر کرده است.
در این میان سه کشور غربی آمریکا، فرانسه و انگلیس تهدید به حمله نظامی به سوریه کرده اند و بهانه آنها نیز بکارگیری سلاح شیمیایی از سوی دمشق است در حالی که این به مثابه چراغ سبزی به گروههای تروریستی در ادلب برای به راه انداختن سناریوی شیمیایی است تا غربی ها وارد عمل شوند و حمله گسترده ای به سوریه کننداین به مثابه چراغ سبزی به گروههای تروریستی در ادلب برای به راه انداختن سناریوی شیمیایی است تا غربی ها وارد عمل شوند و حمله گسترده ای به سوریه انجام دهند.
در این میان برخی تحلیلگران بر این باورند که در صورتی که هیئت تحریرالشام منحل شود دیگر نیازی به عملیات نظامی در ادلب نیست و این را مطرح کرده اند که ترکیه از روسیه خواسته است که تا چهارم سپتامبر آینده به آنکارا فرصت دهد تا هیئت تحریر الشام(همان جبهه النصره) را قانع کند تا خود را منحل کند و در دیگر گروههای مسلح ادغام کند.
با این حساب هیئت تحریر الشام خود را در برابر دو گزینه خواهد دید اینکه به درگیری با دیگر گروههای مسلح روی آورد یا خود را منحل کند و به دیگر گروههای مسلح ملحق شود.
«زکریا ملاحفج» از معارضان سوری به الجزیره گفت: «احتمال می دهیم که تحریر الشام خود را در نتیجه فشارها منحل کند زیرا با فشار ترکیه و مردم ادلب روبرو است. اما اگر روسها و نظام سوریه به ادلب حمله کنند درهای جهنم در منطقه گشوده خواهد شد زیرا همه مخالفان آشتی با نظام سوریه در ادلب و حومه آن جمع شده اند».
این در حالی است که عماد الدین مجاد سخنگوی هیئت تحریر الشام هرگونه قصدی برای انحلال هیئت تحریر الشام را تکذیب کرد و آنها را شایعات بی اساس دانست.
اما موضع گیری هایی که درباره ادلب از سوی مقامات سوریه، روسیه و استفان دیمیستورا طی روزهای گذشته بیان شده به خوبی گواه شرایط حساس شمال سوریه است. در نشست
این به مثابه چراغ سبزی به گروههای تروریستی در ادلب برای به راه انداختن سناریوی شیمیایی است تا غربی ها وارد عمل شوند و حمله گسترده ای به سوریه کنند
خبری روز پنجشنبه سی ام آگوست ۲۰۱۸ ولید المعلم وزیر خارجه سوریه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه؛ وزیر سوری اعلام کرد که دمشق به ادلب حمله خواهد کرد و وزیر روسی نیز به غرب درباره هر گونه ماجراجویی و حمله و دخالت هشدار داد.
اما مواضع استفان دیمیستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز قابل توجه بود. عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب درباره موضع گیری وی گفت: « ظهور ناگهانی استفان دیمیستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه و موضع گیری درباره بحران پیچیده ادلب گواه تکرار سناریوی شرق حلب است با این تفاوت که دیگر ادلبی پس از این در کار نخواهد بود. وی در نشست خبری که در ژنو پس از غیبت سه ماهه داشت پیشنهادی مشابه آنچه حدود دو سال قبل در حلب به گروههای مسلح داده بود، عرضه کرد و از آمادگی برای رفتن به ادلب برای تامین گذرگاه انسانی به منظور خروج غیرنظامیان که حدودا سه میلیون نفر هستند از شهر ادلب قبل از حمله کوبنده سوریه خبر داد.
نکته خطرناکی که دیمیستورا بیان کرد این است که تعداد تروریستهای جبهه النصره ۱۰ هزار نفر است و اینکه تروریست هستند و مستحق نابودی اند. از حرفهای نماینده سازمان ملل در امور سوریه می توان دو نکته را دریافت؛ نخست، توصیف هیئت تحریر الشام(جبهه النصره) به تروریست بودن که این به مثابه چراغ سبز بین المللی برای در هم کوبیدن آنها و مستثنی کردن آنها از هر طرح حل و فصل است.
دوم، موضع گیری دیمیستورا درباره سلاح شیمیایی است که بیانگر دیدگاه روسها مبنی بر احتمال اقدام معارضان مسلح سوری در بکارگیری سلاح شیمیایی و متهم کردن دولت سوریه در این باره است تا حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه را توجیه کند و مانعی در مسیر طرح های روسی-سوری برای بازپس گیری ادلب ایجاد کند».
اما نکته قابل توجه تهدید آمریکا به حملات موشکی به سوریه به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی است و به گونه ای از این موضوع خبر می دهد که گویی غیب می داند و این درحالی است که سوریه در سال ۲۰۱۳ تسلیحات شیمیایی خود را تحت نظارت بین المللی امحا کرده است با این
آمریکا ناوهای جنگی اش را در دریای مدیترانه مستقر کرده است تا با موشک های تام هاوک به سوریه حمله کند و این در شرایطی که روسها به شدت درباره هر گونه حمله ای ضد نیروهای سوری هشدار داده اند
بخش دوم در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics