به اقتدار جهانی ایران میاندیشیم ارتباط با ما: هاشم منفرد @irgeopoliticsmail [email protected] انسانی کتاب: مرجع تخصصی کتب علوم انسانی ensaniketab.ir سایت ما: www.irgeopolitics.com
🔗قطب نمای عربستان، تهران را نشان میدهد.. عبدالله العمادی
🔗قطب نمای عربستان، تهران را نشان میدهد
عبدالله العمادی
بدون مقدمه باید گفت شخصیت های سیاسی شیعه عراقی در اقدامی غیرمنتظره یکی پس از دیگری راهی عربستان سعودی میشوند که عجیب بودن این اقدام کمتر از گام های قبلی عربستان سعودی مانند حمایت نامحدود و سریع از کودتای نظامی در مصر، و جنگ علیه یمن، و سپس محاصره قطر نیست. به این ترتیب زنجیره شگفتی ها کامل و نوعی ابراز دوستی و علاقه فزاینده به شخصیت های عراقی، در کنار سرعت قابل ملاحظه گشایش به سوی این کشور زخم خورده دیده میشود. این ماجرا نشان میدهد اتفاقاتی در پشت پرده جریان دارد و برای اعلام آن مقدمه چینی می شود. از نظر من این گام ها را نمی توان تفسیر کرد مگر این که چند نقطه را به یکدیگر متصل کنیم.
نخستین عاملی که موجب شگفتی و پرسش درباره اقدامات غیرمنتظره شخصیت های عراقی میشود، درز کردن ایمیل های سفیر ابوظبی در واشنگتن است که به شکل تدریجی و بخش به بخش منتشر شد تا نشان دهد گام هایی که چهار کشور بحران زده عربی به ویژه عربستان و امارات بر میدارند نشان دهنده سرخوردگی و بحران شدیدی است که گرفتار آن شده اند.
روشن است که رویکردی سریع به سمت عراق آغاز شده است که اطلاعات درز کرده اخیر از ایمیل های العتیبه آن را تایید می کند. بخشی از این ایمیل ها درباره ولیعهد عربستان سعودی و تماس او با شخصیت های سیاسی آمریکایی به منظور بررسی راه حل هایی با هدف خارج شدن از پرتگاه یمن به هر شکلی است. این ایمیل ها نشان می دهد عربستان سعودی مشکلی با راه حل های دیپلماتیک، و در صورت لزوم همکاری و تفاهم با ایران ندارد حتی اگر این تفاهم زیر نظر آمریکایی ها به دست آید!
اما به نظر میرسد آمریکا در این زمینه عجله ای ندارد برعکس بن سلمان که به عجول بودن در بسیاری از مسائل معروف است. بن سلمان از آمریکایی ها می خواهد هرچه سریعتر مسئله جنگ در یمن را حل کنند که موجب تحلیل رفتن بودجه عربستان شده و پیامدهای منفی آن، بسیاری از افتخاراتی را که ولی عهد عربستان سعودی به دنبال آن بود مخدوش کرده است. بن سلمان میخواست از این جنگ پیروز خارج شود تا به عنوان قهرمانی ملی مورد استقبال و ستایش در سطح داخلی و منطقه ای قرار گیرد و آسانتر بر تخت پادشاهی بنشیند، ولی جنگ یمن آسیب زیادی به وجهه او در داخل و خارج از عربستان وارد کرد.
وقت کشی آمریکایی ها در برآورده کردن خواسته ولی عهد عربستان سعودی، نوعی گوشمالی دادن طرفی که تصمیم به آغاز جنگ گرفته است به نظر میرسد و تا حدی با خط مشی آمریکا در تعامل با مسائل منطقه از جمله جنگ یمن تفاوت دارد. علاوه بر این، آمریکایی ها درباره نحوه نجات دادن کشوری در حد و اندازه عربستان سعودی از باتلاق یمن، سرگردان هستند به این صورت که نجات دادن عربستان به شکلی آبرومندانه نیازمند زمان و آماده کردن مناسب افکار عمومی چه در کشورهای عربی چه در سطح جهانی است. پایان دادن ناگهانی جنگ در یمن بدون مقدمات و توجیهات منطقی از سوی عربستان سعودی، این کشور و متحدانش را شکست خورده نشان خواهد داد و موجب ارتقاء شأن و جایگاه حوثی ها خواهد شد که به زیان عربستان سعودی به عنوان کشوری با ارتش بزرگ و امکانات عظیم است که حمله به یمن را آغاز کرد. از این رو آمریکایی ها معتقدند خارج شدن عربستان از جنگ و نجات آن از مشکلات با سرعتی که محمد بن سلمان میخواهد، این کشور را شکست خورده جلوه خواهد داد و این مسئله بدون شک بر وجهه عربستان به عنوان کشوری بزرگ تاثیر خواهد گذاشت که مدتهاست به عنوان کشوری مهم و قدرتی تاثیرگذار در حفظ امنیت و ثبات منطقه ای تلقی میشود. آمریکا نمی خواهد قدرتمندترین متحدش در منطقه چنین سرانجام ناخوشایندی داشته باشد و شاید به همین علت آمریکایی ها در حمایت از خواسته بن سلمان این دست و آن دست میکنند.
اما محمد بن سلمان به عجول و بیپروا بودن و حرکت ناآگاهانه و بررسی نشده معروف است، گویا او به نوعی بیماری مبتلا است که در روانپزشکی به آن «اختلال کنترل رفتار» (IDC (Impulse disorder control می گویند. کسی که به این اختلال مبتلا است به عواقب رفتار و کارهایش فکر نمی کند و به این ترتیب به خودش و دیگران آسیب می رساند… از آنجا که بن سلمان به این اختلال دچار است نتوانست در برابر درنگ آمریکا در مسئله پایان دادن به جنگ در یمن صبر کند به همین علت ناگهان تصمیم گرفت به شیعیان عراق روی آورد با این تصور که زیر پای ایران را در آنچه به شیعیان عراق مربوط می شود خالی کند. اما اندکی بعد مشخص شد چنین کاری شدنی نیست.
بخش دوم در کانال ژئوپولیتیک ایرانی
@irgeopolitics